Cambodja

Angkor Wat overtreft alle verwachtingen en we zien zeldzame zoetwater dolfijnen in de Mekong

Phnomh Penh
Op maandag 15 december gaan we per boot de grens over naar Cambodja (we regelen ons visum aan de grens).

Over de Mekong naar Phnom Penh

Na een lange tijd op een (enorm volle en overbeladen) boot en een busrit komen we in de avond aan in Phnom Penh. We eten wat en gaan lekker naar bed om de volgende dag op pad te gaan naar de ambassade van Laos om ons visum te regelen. Gelukkig kunnen we onze paspoorten 's middags weer afhalen (natuurlijk wel tegen een extra vergoeding, anders waren we hem 2 dagen kwijt geweest), da's geregeld!. We slapen in een hotel aan het meer in de stad. Er zijn hier veel backpackers, maar voor het eerst van het soort 'drugsgebruikend en aziatische meisjes oppikkend'. Dat is nieuw voor ons en het bevalt niet zo goed. De woorden 'happy meal' en het icoontje :-) krijgen een hele nieuwe betekenis voor ons (het betekent allebei een maaltijd of een drankje met marihuana). Misschien zijn wij wat van het naieve soort reizigers maar ja.
Woensdag gaan we naar de ambassade van Thailand om ook daar ons visum te regelen. Thailand heeft het opeens op zijn heupen gekregen en geeft sinds vorige week geen visums meer af aan de grensovergangen dus moeten we het wel nu en hier regelen. Helaas geeft het heel wat vertraging omdat we hier onze paspoorten niet meteen dezelfde dag kunnen ophalen maar donderdag pas.
We bekijken op woensdag ook het paleis, de zilverpagoda en het nationaal museum. Het paleis is erg mooi, langs een enorme corridor is het verhaal van de Ramayana (een Hindoeïstische mythe) afgebeeld. In het nationaal museum is een mooie collectie van de Khmer kunst te zien.
In de ochtend lopen in de stad ontzettend veel Buddhistische monnikken die voedsel ontvangen van de mensen.
Verder lopen overal jonge mensen (in Vietnam was dit ook al het geval) met een stapel boeken rond die ze proberen te verkopen aan toeristen, het zijn gekopieerde versies van de Lonely Planet die je kunt kopen voor nog geen 3 dollar (best handig, zo hebben we al de gidsen van Vietnam, Laos en Camobodia op de kop getikt!!).

Het Nationaal Museum

Een tuk tukje

Het paleis

De Ramayana

De killing fields (de plek waar ontzettend veel mensen zijn vermoord onder het Pol Pot regime) slaan we over, we hebben wel een beetje genoeg van al die communistische wandaden hier in Azie.
Op donderdagochtend halen we snel ons Thaise visum op maar dan reizen we echt af (eindelijk, hier kijken we al lang naar uit!) naar Siem Reap.

Siem Reap / Angkor Wat
We komen in de middag aan in Siem Reap, zoeken snel naar een hotelletje en regelen meteen een tuktuk om ons naar de tempels te brengen. Als je om 5 uur je kaartje koopt voor de volgende dag (en, wij kopen een kaartje voor 3 dagen) dan krijg je de zonsondergang van de dag ervoor 'gratis'. We genieten dus alvast van een mooie zonsondergang op een van de tempels.

Angkor Wat is een enorm tempelcomplex van wel 35 bij 35 kilometer (de tempels zijn gebouwd van 802 N.C tot 1431 N.C.). Zelfs met een drie dagen pas moeten we dus echt keuzes maken. We kiezen ervoor om de eerste dag veel te lopen en beginnen (vroeg in de ochtend) bij de Bayontempel, een goede keuze, blijkt snel: wat is deze tempel ontzettend mooi! De tempel bestaat uit 54 hoge torens met elk vier hoofden van de Khmer koning Yayavarman VII. Ook de reliefs op de muren zijn erg mooi, we lopen in deze tempel alleen al uren rond.

Apsara danseressen

De toegangspoort naar Ankor Thom

Vervolgens wandelen we verder naar het olifantenplatform waar de koningen in de oude dagen parades voorbij zagen komen en het volk tegemoet traden. We komen ook langs de tempel Tommanon.

We lopen verder naar de oost poort van Angkor Thom (weer mooie hoofden) naar Ta Keo. Ta Keo is een enorme tempel die zelfs nooit is afgemaakt. Rond het middaguur arriveren we bij de tempel Ta Prohm. Deze tempel wordt langzaam weer overgenomen door de jungle en gebouwen, stenen en beelden worden uit elkaar geperst door enorme boomwortels (iemand Tomb Raider gezien? Lara Croft heeft hier in hoogsteigen persoon door de jungle gehupst!).

Ta Keo

Ten slotte wandelen we richting de grootste tempel Angkor Wat, het is wat verder dan we denken (zo'n 7 km) dus persen we ons na een tijdje wandelen samen achterop een motor en laten ons bij Angkor afzetten. We staren even naar de enorme tempel maar besluiten om hem morgenochtend met nieuwe energie te gaan bekijken en gaan voor een duik in het zwembad bij het hotel (het is inmiddels 4 uur, we hebben het zo'n 8 uur bij de tempels uitgehouden!!).

Ons zwembad! (nee, gelukkig niet, maar wel onze buren: dit zien we als we uit het hotelraam kijken, een krokodillenfarm.

De tweede dag gaan we wat sneller, we huren 2 fietsen en fietsen de 'grand tour', eerst langs Angkor Wat en dan langs tempels die wat verder weg liggen (en waar het ook stukken rustiger is).
Angkor Wat:

Jos bekijkt de mooie Apsara meisjes op de reliefs hoog boven ons hoofd

Vooral de tempels die helemaal verscholen liggen in het woud zijn erg bijzonder, romantisch en mysterieus. Soms ploffen we even neer op een omgevallen muurtje in een vergeten hoekje van een tempel en genieten van de natuur die langzaam weer terrein wint. We fietsen zo'n 30 kilometer en bekijken een stuk of 15 tempels. Het mooie van het complex is dat er ook rijstvelden en dorpjes tussen liggen dus het fietsen is erg afwisselend.
De zonsondergang bekijken we bovenop een van de grotere tempels.

Het terras van de Lepra koning

Preah Khan

Ta Som met zijn mooie tempels met vergroeide boomwortels

Oost Mebon

Genieten van de zonsondergang op Prasat Patri

De laatste dag willen we naar de meest verafgelegen tempel, dat kunnen we niet lopen of fietsen. We hebben voor de hele dag een tuktuk en de tuktukjongen is erg blij met zijn klus dus we hebben het erg gezellig met z'n 3-en.
Aan het eind van de dag gaan we nog een laatste keer langs de Bayontempel en Angkor Wat om afscheid te nemen. Wat was het hier ontzettend mooi!!

Banteay Srei

Banteay Krei

Kompong Cham en Kratie
Op maandag nemen we de bus (5 uur) naar Kompong Cham, een slaperig dorpje aan de Mekong. In de middag komen we aan en fietsen wat rond langs de rivier. We fietsen door een moslimwijk en door straten waar de mensen niet meer hebben dan een bamboehutje en een hangmat. De kindertjes rennen hier in hun blootje rond voordat ze in de rivier gewassen worden. We maken hier de mooitse foto's in ons hoofd, want een fototoestel te voorschijn halen vinden we hier echt ongepast. Jos laat zijn haar knippen (1 USD deze keer), we drinken een kokosnoot leeg en sturen ons DVD'tje met de laatste foto's naar huis. Dat laatste kost wat meer moeite dan verwacht. We hadden al ontdekt dat Cambodja ietwat corrupter is dan de andere landen waar we tot nu toe door zijn gereisd, hier en daar hebben we al wat geld toe moeten schuiven, maar de dame bij het postkantoor slaat echt alles. Ze weegt ons pakje (op een weegschaal die al op 50 gram begint zonder dat er ook maar iets op ligt) en wil ons 12 USD laten betalen omdat het pakje 300 gram zou wegen. We zien zelf al op lijstjes en een andere weegschaal dat het nog niet eens de helft moet zijn. Weer een oefening in geduld (grrrrr,....)!! Na veel gepraat komen er twee collega's bij (die maar eens komen kijken waar die twee Europeanen toch zo moeilijk over doen) die zien dat de dame het fout heeft en ons uiteindelijk 6 USD laten betalen. De dame is inmiddels erg sjagrijnig en niet meer van zins om te helpen, ze laat ons 35 minuten op de zegelstempels wachten en wil vervolgens dat we het pakje door een normale brievenbus proppen, dat past natuurlijk niet. Na weer zo'n 20 minuten komt er iemand anders met een oplossing (er zit ook een gleuf aan de andere kant, kijk!). Brrrr,..., we zijn eerlijk gezegd erg benieuwd of het pakje Nederland ooit zal berijken.
Na ons avontuur op het postkantoor drinken we een lekker glaasje appelsap (jaja!) op een terrasje. Een meisje van het restaurant komt bij ons zitten en vertelt ontzettend veel over haar geboorteplaats en het leven van de mensen daar, wat voor sommigen erg zwaar is. De inflatie in Cambodja is de laatste jaren enorm waardoor bijvoorbeeld rijst voor sommige mensen echt onbetaalbaar wordt. Ze heeft een hoop tips voor ons waardoor we ervoor kunnen zorgen dat ons 'reisgeld' zo veel mogelijk bij de mensen zelf terecht komt.
Vanavond beginnen we weer (na een hele lange tijd zonder, wat was dat fijn!) met onze malariapillen.

Dinsdag nemen we de bus (3,5 uur, wauw, echt snel!) verder naar Kratie, een nog slaperiger stadje dan Kompong Cham, ook aan de Mekong. De weg hiernaartoe is schitterend, we rijden door rijstvelden met hier en daar suikerpalmen en enorme rubberplantages. De waterbuffels ploeteren weer eens lekker door de modder en de mensen wonen hier in bamboe huisjes op palen. In het noorden van Camodja vinden we een hele andere sfeer en levenstijl dan in het drukke Phom Penh en Siem Reap.
In Kratie zwemt de, met uitsterven bedreigde, Irrawaddy dolfijn in het water. De dolfijn ziet er een beetje prehistorisch uit met een platte neus en een lachende mond. Als we 's middags ons hotel hebben gevonden vinden we twee motorrijders die ons naar een plek willen brengen waar de dolfijnen het meest worden gezien in de Mekong. Daar stappen we op een bootje en binnen een paar minuten zwemmen de dolfijnen om ons heen. Vooral het geluid dat ze maken als ze adem komen happen boven het wateroppervlak is zo ontzettend leuk. Ze spelen een spel met ons want nu zijn ze daar, dan zwemmen ze weer aan de andere kant van de boot. De zonsondergang kleurt de hemel en het water rood en terwijl het donker wordt rijden we terug naar het dorp.

Dolfijnen kijken

Ja, daar is er eentje!!

En daar is er echt eentje

En nog een plaatje van het Wereld Natuur Fonds waarop je goed kunt zien hoe grappig deze dolfijnen eruit zien.

Woensdag nemen we een minibus naar de grens met Laos, de grensovergang stelt echt niets voor; een slagboom en een houten hutje, twee corrupte mannetjes (een aan de kant van Cambodja en een aan de kant van Laos) waar we extra moeten betalen voor de overgang (...., lijkt een beetje op dat ene postkantoor). Maar dan zijn we ook in Laos!! Inmiddels zijn we al halverwege het (erg relaxte) zuiden van Laos (waar de afgelopen week geen internet te vinden was, vandaar een erg late publish van Cambodja), maar daarover de volgende keer meer!!!

Sabai Die!
Jos en Hester

Geplaatst door joshester 22:27 Gearchiveerd in Cambodja Tagged round_the_world Reacties (4)