Vietnam

Bergdorpen, drukke steden, prachtige kusten, een heerlijk relaxed strandje en het staartje van de Mekong

Hanoi, Sapa en Halong Bay
Woensdag laat in de middag komen we aan in Hanoi, we rollen een hotel in en gaan wat eten in de stad en daar laten we het bij. De volgende dag lopen we rond in het oude gedeelte van de stad. Wat een drukte, veel brommertjes, fietsers en auto's suizen aan alle kanten voorbij. In principe zijn aan beide kanten van de straat trottoirs, helaas staan ze volgebouwd met koopwaar en mensen die er zitten te eten of te kaarten of gewoon lekker te kletsen, lopen moet je dus op de straat tussen de toeterend brommers. We lopen lekker rond het meer maar besluiten snel de stad uit te gaan (we hebben even genoeg van de steden).

' s Avonds stappen we dus meteen op de nachttrein naar Sapa! Omdat alle treinen vol zitten krijgen we een 'gratis' upgrade en krijgen we de meest luxe klasse. Nou, dat is duidelijk, wat een fantastische trein! we slapen met 4 mensen in de coupe en de trein is heerlijk schoon. Het interieur is uit de tijd van Agatha Christie en James Bond (die van Sean Connery en Roger Moore), echt super! We slapen dus ook heerlijk!

We zitten samen in de trein met twee Zweedse meisjes die in Hanoi stage lopen in het ziekenhuis. De verhalen die ze hebben over hun werk in het ziekenhuis zijn echt ongelooflijk.
's Ochtends vroeg komen we aan in Sapa. Sapa ligt in de bergen tegen de grens met China aan. Vanuit Sapa vertrekken we meteen naar een kleiner dorpje in de bergen, we wandelen door de rijstvelden die van de bergen beneden ons afrollen. Het water staat erg hoog in de rijstterassen dus het is een erg mooi gezicht.

In de dorpjes rondom Sapa wonen kleine stammen van de zwarte H'mong, witte H'mong, bloemen H'mong, rode Dzao en Dzaj. De vrouwen van elke stam hebben hun eigen klederdracht en de een ziet er nog mooier uit dan de ander. Ze laten ons zien hoe ze de stof voor hun kleren maken en verven.

Black H'Mong

Red Dzao

Klein dorpsschooltje

's Middags komen we aan in Ta Van (na ongeveer 2 uur wandelen). We worden uitgenodigd bij mensen thuis en zullen bij deze mensen lunchen, avondeten en slapen. Het is een hele bijzondere ervaring. Toen we vanuit Hanoi vetrokken naar Sapa hadden we een beetje verwacht dat dit allemaal heel touristisch zou zijn en dat we met horden anderen in een huis zouden belanden zonder enige authenticiteit. Dit is helemaal niet het geval. We slapen echt bij de mensen thuis en zijn de enigen. We maken echt een dagje uit het leven van deze mensen mee. De keuken bestaat uit een houten hut, een aangestampte aarden vloer met in het midden een gat met een vuurtje waarop gekookt wordt. Op lage krukjes zitten we om het vuurtje heen en wachten tot het eten klaar is. We kunnen niet echt met elkaar communiceren dus spelen en knuffelen we met de twee baby's, erg gezellig (babytaal blijkt redelijk universeel!). We slapen op een soort hooizolder op matrasjes op de vloer en onder een muskietennet.

Ons bedje

De volgende dag wandelen we naar wat andere dorpjes. Halverwege stoppen we om even een appel te eten. Binnen enkele minuten hebben zich rondom Hester (die zit te schillen) allemaal kleine jongetjes verzameld die ook graag een stukje appel willen. Uiteindelijk eten we zelf een klein stukje appel en wordt de rest verdeeld onder de jongetjes. Hester voelt zich weer een echte juf want de grote jongetjes duwen de kleine jongetjes weg en maken ruzie zodat we eerst een regeltje moet maken voor het ophalen van een paar stukjes appel.

Hierna gaan we terug naar Sapa. In Sapa lopen we over de markt en vinden we een piepklein winkeltje waar een jonge zilversmid werkt. Hij maakt erg mooie spulletjes en we laten wat dingetjes maken die we 's avonds kunnen ophalen.
Op zondag gaan we naar de markt in Bac Ha. De mensen in de hele omgeving komen op zondag naar deze markt en trekken hun mooiste kleren aan. Vooral de vrouwen zien er fantastisch mooi uit (en het zijn er zo veel!). Wat een mooie markt. De vleesafdeling is verbazingwekkend en er is ook een enorme afdeling waar (ontzettend veel) noedels worden verkocht. Op een andere plek zit iedereen lekker te eten (schapendarmen, slang, tong, mmm!). Wij laten het bij de banaantjes :-).

De plaatselijke roddels worden uitgewisseld

Op de weg terug van Bac Ha naar het treinstation van Lao Cai komen we langs enorme theeplantages.

's Avonds nemen we de nachttrein terug, deze keer hebben we niet zo'n fantastische klasse maar het is toch ok!
Als we 's ochtends aankomen rollen we meteen de bus in en gaan naar Halong Bay waar we op een boot stappen om door de baai te cruisen. De baai is erg bijzonder omdat de karstbergen (dezelfde als in China) overal in het water verspreid liggen. Het lijkt op Yangshuo in China maar is toch erg anders. Het is heerlijk weer dus we relaxen op het dek en als de zon onder gaat kayakken we door de baai. In de baai drijven kleine dorpjes van piepkleine huisjes, sampans en platte bootjes. 's Nachts slapen we op de boot in de baai en de volgende ochtend keren we weer terug naar Hanoi (helaas).

Een drijvend dorpje

Waar we een beetje aan moeten wennen is dat er erg veel andere backpackers en reizigers zijn in Vietnam en dat we in bussen en treinen niet meer de enige buitenlanders zijn en alleen met lokale mensen reizen. We dachten dat we het wel leuk zouden vinden om andere reizigers te ontmoeten en het is ook erg leuk om ervaringen uit te wisselen en te kletsen maar we moeten er toch erg aan wennen.

Ninh Binh en omgeving
Na een nachtje in Hanoi vertrekken we naar Ninh Binh met een minibusje, we komen langs de tempels van Hao Lu waar we even een blik naar binnen werpen. Ze liggen erg mooi midden in de rijstvelden en de karstbergen.
In Ninh Binh vinden we een hotel en huren we twee motoren (met bestuurder) om ons rond te rijden in de omgeving. Heerlijk om de wind langs je heen te voelen en al hotsend en botsend achterop de motor genieten we van het platteland. We snappen nu wel dat sommige mensen gek zijn op motorrijden.
We rijden twee uur over landweggetjes, langs meren en mooie bergen en drijvende dorpjes. De waterbuffels grazen de bodem van de meertjes en slootjes om ons heen af, wat een grappige beesten.
Halverwege varen we een stukje op een bootje dat wordt geroeid door een heel oud vrouwtje dat roeit met haar voeten (dat doen ze in deze omgeving allemaal)! We vinden het een beetje genant dat we geroeid worden door een een oudere mevrouw dus Jos doet een poging het bootje te roeien. Helaas zijn zijn benen veel te lang en knotst hij tijdens het roeien steeds met zijn knieen tegen de roeispanen en de zijkanten van de boot aan. Het bootje is niet op 'lange' Nederlanders gemaakt.
Op de terugweg gaat de zon onder achter de bergen, wat een prachtig gezicht.

Hao Lu

Een bijzonder woonhuis, deze sampan

Donderdag fiesten we rond over de plattelandweggetjes en maken ons ' s avonds klaar voor de nachttrein naar Hué.

Hué
's Ochtends vroeg komen we aan in Hué waar we voor een keer een wat duurder hotel (22 USD) opzoeken binnen de oude citadel. De rest van de dag lopen we lekker rond tussen de (door de Fransen en de Amerikanen soms erg verwoeste) paleizen en tempels van de laatste Vietnamese keizers. De gebouwen zijn niet zo opzichtig gerenoveerd als hun broertjes en zusjes in China wat het een geloofwaardiger karakter geeft. Het is in Hué ook niet zo druk wat betreft touristen dus we hebben een heerlijk dagje (iedereen zit waarschijnlijk vast op Bangkok airport!).

Achterop een motor gaan we naar een grote pagoda en een Buddhistisch klooster.
Hier loopt wel een tourgroep rond en we luisteren stiekem naar een gids die heel boeiend en ongecensureerd en kritisch (dit hebben we in China niet meegemaakt) verteld over de overname van Zuid Vietnam door de communisten. Vietnam heeft zijn eigen versie van de Chinese culturele revolutie meegemaakt na het vertrek van het Amerikaanse leger, waarbij tempels zijn verwoest, intellectuelen zijn opgepakt en critici terechtgesteld. Aan de andere kant zijn de tekenen van de Vietnam oorlog en de Amerikaanse verwoesting soms nog erg duidelijk zichtbaar (zo slingert er per hoofd van de bevolking nog zo'n slordige 280 kilo onopgeruimde explosieven rond in Vietnam). We bevinden ons nu in de buurt van de zogenaamde gedemilitairiseerde zone, het gebied waar tijdens de oorlog het hardst gevochten is en aan beide kanten de meeste verliezen zijn geleden.
In Hué staan zo hier en daar verspreid Amerikaanse tanks die aan de oorlog doen herinneren. Er is hier een hele oorlogstour te boeken maar we kiezen ervoor dit maar over te slaan.
De Vietnamezen lijken de Amerikanen te hebben vergeven en hen weer vriendelijk te verwelkomen in hun land. Ze kijken wat dat betreft meer vooruit dan achteruit waar we maar een voorbeeld aan moeten nemen denken we.

Hoi An
Na een busritje (5 uur) arriveren we zaterdagmiddag in Hoi An. We nemen ook deze keer een wat luxer hotelletje met een zwembad, een mooi ontbijtterrasje en een leuke kamer en gratis leenparaplu's (en een dvd speler en tv op de kamer!!!). Elke dag liggen er verse bloemetjes op ons bed.

Hoi An bevalt goed, het is een lekker rustig stadje aan de kust. De stad is tijdens de Vietnam oorlog gespaard gebleven dus het heeft echt een leuk en oud karakter.

Er zijn hier veel kleermakers dus we shoppen wat rond en laten ieder twee broeken maken. Onze oude broeken zijn inmiddels erg versleten van al het reizen, wassen, trekken etc. Hester heeft zelfs gaten in haar broek zitten. Omdat de broeken er erg goed uitzien laat Jos ook nog een casual overhemd maken.
Verderop in de straat zit ook een schoenwinkeltje waar ze schoenen op maat maken. Omdat Hester haar gympjes uit Bhaktapur (Nepal) wel erg zat is (ze zijn zwaar en ook wel een beetje lelijk!!) laten we voor 9 euro nieuwe gympjes maken. Echt grappig!

En dit zijn ze dan!! Alles zelfs uitgezicht: stofjes, leertjes, zool, etc.

Jos vindt ook twee nieuwe polo's (fake Polo en Lacoste) en Hester past er ook een aan, de kleermaakster voelt zonder schroom eens even of alles bij Hester wel goed in haar t-shirt zit terwijl wij elkaar weer eens verbaasd aankijken!
We keren onze backpacks om en bekijken eens goed in welke kleren we niet meer gezien willen worden. Heerlijk om nieuwe spullen uit te zoeken en om weer eens in iets nieuws te lopen. In onze oude broeken voelden we ons wel een beetje als zwervers zo langzamerhand.
In een 'hole in the wall' winkeltje kopen we twee illegale dvd's en kijken we 's avonds lekker een filmpje, wat een luxe!!
We komen in Hoi An een hoop mensen tegen die we op andere plaatsen in Vietnam en China ook al waren tegengekomen, da's wel heel leuk. Helaas horen we van twee mensen dat hun spullen (fototoestel en geld) gestolen zijn. Goed blijven oppassen dus!
In Hoi An zijn erg veel cafeetjes en restaurantjes waar het eten wel wat duurder is maar wel erg lekker. Voor het eerst eten we weer een salade (een Griekse met feta), mmm, heerlijk (ze wassen hier de groenten met gekookt water, veilig te eten dus!). We hebben het er al drie maanden over dat we zo graag weer eens een lekkere maaltijdsalade zouden willen eten dit is dus echt een traktatie!

Op dinsdag bezoeken we de tempelruines van My Son. Het zijn tempels uit dezelfde tijd als Ankor Wat in Cambodja. Deze tempels zijn door het Cham volk gebouwd. De tempels liggen erg mooi midden in de jungle. We nemen een taxi zodat we er heel vroeg zijn, voor de tourgroepen uit. Dat is maar goed ook want als we weggaan stromen de mensen uit de touringbussen de site op (brrr!). My Son is tijdens de Vietnam oorlog flink verwoest door Amerikaanse bommen omdat de VietCong zich hier verscholen hield. Soms moet je om de enorme kraters van bominslagen heenlopen. Wel naar om te bedenken dat hier zo gevochten is. Het is vreemd dat het er nu weer zo vredig is en dat de vogeltjes heerlijk fluiten. Toch valt het ons mee hoeveel moois er nog te zien is.

Op woensdagavond nemen we de nachtbus naar Nha Trang.

Nha Trang
In Nha Trang is niet veel te vinden wat wij zoeken, het lijkt erg op Marbella of de Costa del Sol. Na een dagje wandelen aan het erg drukke strand gaan we de volgende morgen meteen verder met de bus (5 uur) naar Mui Ne(hopelijk een wat paradijselijker strand....).

Mui Ne
En Ja!!!!! Mui Ne is fantastisch, een heerlijk strand (wit zand, palmbomen, kokosnoten op het strand) lekker weer, een leuk hotel (op het strand met een zwembad!), lekker eten (tonijnsteaks om bij te watertanden) en een heerlijk relaxte sfeer (als je af en toe van barretje wisselt aan het strand is het zo'n beetje de hele dag Happy Hour, wat betekent dat elke tweede cocktail gratis is, mmmm!). Tijd om uit te rusten en te reflecteren op de avonturen van de afgelopen drie maanden. Onze hoofden zaten de laatste week behoorlijk vol van alle indrukken die we in de 4 landen hebben opgedaan, er was niet zo veel plaats meer voor iets nieuws.
In Mui Ne laten we alles even lekker bezinken en maken we weer wat ruimte voor nieuwe avonturen en indrukken. We blijven 6 nachten en doen helemaal niets. We denken er nog even over om surf-of kitesurfles te nemen ('the surf's up' in Mui Ne, de wind is super en ze gaan er hier prat op het surfen uitgevonden te hebben, het zou iig een van de beste surfplekken op aarde moeten zijn,....) maar zelfs daar zijn we te lui voor (we geven het maar eerlijk toe!). De golven zijn ook ontzettend hoog, een paar keer wagen we ons in de zee maar komen er geschramd en gebutst weer uit. Maarrr..., we hebben wel in de Zuid Chinese zee gezwommen, ja ja!!!
Waar we ons wel 'toe kunnen zetten' is een massage van 2,5 uur (voor maar 20 USD!!!), full body, hot stone, gezichts- en voetmassage, wat wil je nog meer?
Na 6 dagen niks doen (zo'n 270 uur slaap en 32 Mojito's later) verlaten we met pijn in ons hart ons mooie strandje en gaan met de bus (5 uur) op weg naar Saigon/Ho Chi Minh City.

Saigon/Ho Chi Minh City
In HCMC kunnen we niet meteen een lekker hotel vinden, pas na een uur rondlopen hebben we wat gevonden. Verder bevalt de stad prima, wel weer een beetje druk na het rustige strand maar er zijn veel leuke winkeltjes, eettentjes en we komen weer wat mensen tegen die we al vaker hebben gezien in Vietnam.
Hester geeft meer dan een miljoen (Dong) uit aan een jurkje, oei oei oei!
We blijven twee dagen in HCMC voordat we de Mekong delta induiken. We bezoeken ook nog het museum over de oorlog met de VS, niet het meest vrolijke wat we tijdens onze reis hebben gedaan.

In het museum hangen veel mooie tekeningen van schoolkinderen over oorlog en vrede

ECHT Vietnam!

We zien in Vietnam veel van dit soort billboards

De Mekong delta
Twee dagen lang stappen we van roeibootje in motorbootje en van ferries op allerlei busjes. We zien drijvende marktjes en huisjes (hele drijvende dorpjes zelfs). Buiten de huisjes ligt allerlei eten te drogen, rijstnoedels, rijstpapier, opengesneden vissen, fruit etc. De Mekong delta is ontzettend dichtbevolkt (dat hadden we niet helemaal verwacht). Aan de andere kant is dat ook erg logisch, het land is hier zo vruchtbaar dat er drie keer per jaar rijst geoogst kan worden, daarnaast levert de delta ontzettend veel eten (vis, rivierspinazie etc.). We eten erg veel (vreemd) fruit, erg lekker.

De laatste dag in Vietnam reizen we naar Chau Doc waar de de volgende dag eerst met een roeibootje varen, daarna op een motorboot overstappen en naar de grens met Cambodja varen. Bye bye Vietnam.
In Cambodja stappen we op weer een andere boot en varen we naar Phnom Penh waar we 's avonds laat aankomen (met een houten kont van het zitten op al die harde bootjes).
Zoals de plannen er nu voorstaan zullen we de Mekong nog een heel eind tegen de stroom op gaan volgen.

Aanpassen
Aan het begin van onze reis hadden we het idee nooit te kunnen wennen aan de manier van leven en het ritme van Azie. Zo langzamerhand beginnen we ons echter af te vragen of we straks bij terugkomst in Nederland nog wel kunnen functioneren. We zien onszelf al onderhandelen in de Albert Heijn over de prijs van een komkommer, achterdochtig vragen of iemand geld van ons wil als hij ons vriendelijk wil helpen, flauwvallen als een taxichaffeur ons vertelt wat de prijs van een taxiritje is in Utrecht, de buschaffeur voor gek verklaren dat hij zijn ronde wil rijden met maar 2 mensen in de bus, onze noedels luidruchtig naar binnen slurpen terwijl iedereen geërgerd opkijkt, etc., etc. aj, aj, aj! De frisheid, schone straten en huizen, het ' niet toeteren' en de heerlijke salades missen we echter wel!
Aan de andere kant begrijpen we uit betrouwbare bron (dank je Claire) dat het in Nederland donker en koud is (Anne-Marie voegt daarnaast 'erg glad' toe), de beurs enorm onderuit is gegaan (hoewel we dat zelf ook al wel een beetje door hadden), Jan Smit heeft gehoord 'de slechts geklede man van Nederland te zijn', Marco B. weer eens op één in de top 40 staat, Nederland met 3-1 heeft gewonnen van Zweden, Grease voor de 435e keer werd uitgezonden en de Toppers naar het songfestival gaan zonder Geer. We zien hier nog geen redenen om terug te komen dus we blijven nog even, ondanks dat we jullie allemaal erg missen!
Een hele dikke kus van Jos en Hester

Geplaatst door joshester 06:05 Gearchiveerd in Vietnam Tagged round_the_world Reacties (6)