Laos

We meanderen langs de Mekong omhoog. Van het ene slaperige rivierstadje naar het andere, door de prachtige natuur in een luierend Laos

Na Vietnam, Phnomh Penh en Siem Reap willen we graag weer even een klein beetje van het "toeristen-pad" af. We stellen een mooie route vast door Cambodja en het zuiden van Laos.

Don Det
Vanaf de grensovergang van Cambodja naar Laos is het nog maar een krap uur naar onze eerste bestemming: Si Phan Don - 4000 eilandjes (okay, als je elke zandbank meetelt inderdaad 4000!) in de Mekong. De wegen in Laos zijn leeg en we volgen een zandpaadje dat naar de veerbootjes op de Mekong leidt. We worden naar Don Kon gevaren, een super mooi eilandje waar de tijd stil lijkt te staan en iedereen ligt te relaxen in zijn hangmat. Helaas is het niet zo rustig als we hadden verwacht, er zijn toch wel wat backpackers te vinden (die hier, net als wij, kerst komen vieren) en het kost ons moeite een hutje te vinden. We vinden uiteindelijk een bamboehutje op het eilandje Don Det (met exclusief uitzicht op de rivier), waar we ons echt alleen wanen. Op kerstavond schommelen we in onze hangmat terwijl we naar de sterren kijken en naar de krekels luisteren. 's Nachts is het echt doodstil bij ons hutje en we vinden het stiekem wel een beetje spannend, wie weet wat er naar binnen kruipt op het nachtelijke uur?
We rusten de dag erna - eerste kerstdag!!! - lekker uit in onze hangmat. De hutjes zijn wel heel erg muf en stoffig, dus we brengen zoveel mogelijk tijd buiten door. Terwijl we in onze hangmat schommelen varen er steeds twee jongetjes in een bootje voorbij die hele toneelstukken opvoeren. Ze zijn heerlijk aan het spelen/stoeien/zingen etc. etc. op hun bootje en wij vragen ons af of de kinderen hier niet net zo heerlijk en vrij (misschien wel meer zelfs) opgroeien als thuis in Nederland. Goed, ze gaan niet naar school, maar is dat echt nodig als ze hier alles hebben wat een mens nodig heeft om te kunnen leven? lastig hoor! We genieten in ieder geval heerlijk van hun spel.
Onze hutjes zijn van een boerenfamilie (ze hebben 5 hutjes), het voelt haast alsof we bij hun in huis slapen.
's Ochtends en 's avonds wordt er heerlijk voor ons gekookt en als we na twee dagen weggaan bindt onze gastvrouw ons twee witte touwtjes om onze armen ' for good luck', echt lief!

Lekker badderen in de Mekong

Onze geluksarmbandjes

weer op pad

Wat Phu Champasak
Op tweede kerstdag vertrekken we naar Champasak, waar nog een Angkoriaanse tempel ligt; het Khmerrijk strekte zich uit van Siem Reap tot Zuid-Laos! Champasak is een slaperig dorpje waar we een mooi guesthouse hebben met uitzicht op de Mekong. We fietsen de dag erna lekker naar de tempel die op 10km van het dorpje ligt, ondertussen overal Sabai-dii! horend en roepend ("hallo" in het Lao, lijkt op het Thais, iedereen roept het hier vrolijk naar ons!!)

Onderweg ontdekken we een grote Buddha

Hoewel de tempel van Wat Phu zelf niet heel indrukwekkend is na alles wat we in Angkor hebben gezien, ligt hij wel uniek boven op een heuvel en is het uitzicht op de omgeving en de Mekong schitterend!

Savannakhet
Op zondag vertrekken we naar Savannakhet, maar eerst gaan we met een soort grote tuktuk naar Pakse. De tuktuk wordt helemaal volgestouwd met mensen (een stuk of 30) en een hoop spullen (kokosnoten, zakken rijst etc.). Onze tassen gaan erbovenop. Na anderhalf uur in de zelfde houding gepropt te zitten slaapt Hester haar linkervoet en Jos voelt zijn billen niet meer. We zitten bijna alleen maar met locals - helaas zijn het 6 tsjechen die duidelijk voor het ruimtegebrek zorgen (oost-europese bouw). Vanuit Pakse gaan we verder met de bus. De bus vertrekt verassend genoeg precies op tijd dus we hopen er al het beste van. Helaas besluiten de chauffeur en z'n maatje dat ze maximaal 30km per uur gaan rijden, overal te gaan stoppen om mensen op te pikken, of om gewoon een sigaretje te gaan roken. We doen dus 7 uur over 200km, ondanks de uitstekende conditie van de weg!!! We komen laat in de middag aan in Savannakhet, waar de hotelletjes ook niet al te best zijn. Er zijn echter nauwlijks toeristen - daar zijn we in ieder geval in geslaagd!
Maandag lopen we lekker rond in het dorpje en bezoeken we een Buddhistische Wat. De tempel is niet heel oud maar er wonen veel monniken in hun mooie oranje gewaden. We hebben een leuk gesprek met een 15 jarige novice. Hij vertelt dat hij erg graag leert, hij studeert Engels en Scheikunde. Hij smult van onze reisverhalen over Laos.

Hier worden we steeds met 40 man ingepropt, het Lao alternatief voor de tuktuk: de jumbo

Een ware Buddha fabriek

Overblijfselen uit het koloniale tijdperk

En dan,.......
Rond 12 uur vertrekken we naar het busstation waar we een klein busje vinden dat naar Tha Khaek gaat, daar willen we heen. Ons wordt verteld dat het busje er 2 uur over zal doen, dat klinkt ons als muziek in de oren (en eerlijk gezegd een beetje ongeloofwaardig na de busrit van gisteren), maar ach, waarom ongezellig doen?
We worden weer met z'n 18-en in het busje gepropt, samen met zakken rijst en blikjes aanmaakthee(?). Prima, dat zijn we inmiddels gewend. Het busje rijdt met flinke vaart weg en wij kijken elkaar hoopvol aan,..............................
voor de eerste 30 minuten, daarna begint het busje te roken en herrie te maken, de chaffeur stopt snel langs de kant van de weg en iedereen probeert zo snel mogelijk uit het busje te komen, het klinkt alsof de hele boel gaat ontploffen. Alleen best lastig als je achter 5 anderen ingebouwd zit met zakken rijst voor je neus! Terwijl de bus er op los ronkt en knalt denken we allebei hetzelfde; ' dit was het dan'.
Na veel geduw, getrek en geschreeuw vinden we de weg naar buiten en uiteindelijk ontploft de bus gelukkig toch niet (alleen de radiator ontploft). Daar staan we dan, in Zuid Laos, langs de kant van de weg; fijn!

tsja,......

Na een uur prutsen aan de auto en duwen en trekken start hij weer, Hester is alleen niet meer zo eager om erin te gaan. Na 5 minuten begint de auto weer te roken en te knallen, tijd om eruit te gaan en er ook echt niet meer in te gaan (Hester zegt ' ik zei het toch!', niet heel volwassen maar ja wat wil je?)! Uiteindelijk wordt alle bagage overgeladen in een pick-up waar de passagiers bovenop mogen zitten. Onderweg pikken we natuurlijk nog meer mensen op waaronder een vrouw met twee kinderen uit een van de afgelegen dorpjes. We begrijpen dat dit de eerste keer is dat ze reist en ze is erg wagenziek. Fijn want ze zit naast (of lieve gezegd bovenop) Hester over te geven. Na vijven komen we EINDELIJK aan in Tha Kheak waar we gelukkig een schoon hotel kunnen vinden, pfffrt, we zijn even uitgereisd!
We hebben het op zich wel erg leuk gehad met de locals in de pick-up, een van de mannen kon erg goed Engels en vertelt ons veel over zijn land, over de wederopbouw na de Vietnam oorlog (dankzij de Ho Chi Minh-trail die dwars door het land liep is Laos nog erger gebombardeerd tijdens deze oorlog dan Vietnam zelf) en de langzame vooruitgang die plaatsvindt. Hij vertelt dat de mensen in Laos zo veel ellende mee hebben gemaakt dat ze geen zin meer hebben om ruzie met elkaar te maken, zich zorgen te maken of zich druk te maken over kleine dingen (zoals de bus die er erg lang over doet). Ze willen gewoon genieten van hun leven en het fijn hebben met elkaar. Ze hebben een diep respect voor het leven hier! En dat is ook wel echt te merken als je door het land reist. De mensen zijn super aardig en erg relaxed! Ze zijn altijd in voor een (handen en voeten) praatje en je wordt altijd, overal en door iedereen vrolijk gegroet.

Tha Khaek
Na een heerlijk nachtje in ons fijne hotelletje huren we twee fietsen en gaan het platteland op. De karstbergen poppen weer op uit het landschap. Er zijn hier ontzettend veel grotten en we proberen er eentje te vinden, zonder succes. Als we uiteindelijk weten waar hij is lopen we vast bij een riviertje (een erg vies riviertje wel te verstaan) waar Hester echt niet doorheen wil met haar blote voeten (ze spelt voor Jos uit wat voor nare ziektes, parasieten en leverwormen je daar allemaal aan over kunt houden). We wagen het dus maar niet.

Het riviertje

We fietsen daarna maar gewoon lekker door de weilanden, langs koeien met gezellige belletjes, spelende kinderen (drie meisjes op 1 fiets hebben de grootste lol met elkaar), aardige locals en een paar rijstveldjes die pas net zijn aangeplant. De rijstplantjes zijn er zo felgroen, het lijkt wel nep (het lijken wel van die plastic Ikea plantjes). We ploeteren over mulle zandpaadjes en stoffige grindwegen. Aan het eind van de rit hebben we wel een drankje verdiend. Langs de weg stoppen we bij een huisje met een paar stoeltjes en een tafeltje voor de deur. Helaas hebben ze alleen BeerLao (het nationale bier van Laos, dat komt in 680 ml flessen, pfffrrrrt, krijg je dat ooit op???), hierna is het wel weer even wiebelen op de fiets maar we halen het nog net naar huis!

Nieuwe rijstplantjes: zo groen!!

Kleine mannen op grote ontdekkingstochten!

Vrolijke meisjes met z'n 3-tjes op 1 fiets

's Avonds wordt er heerlijk gekookt aan de Mekong

Vientiane
Op oudjaarsdag vertrekken we vroeg met de bus ('VIP', daar trakteren we ons deze keer maar eens op, hoewel het ook pas de eerste keer is in Zuid-Laos dat er ' VIP' bussen rijden), we doen er vijf uur over en dan stappen we jubelend (wat ging deze busreis soepel en snel!!!!!!!) uit in Vientiane. Vanavond vieren we Oud en Nieuw in deze stad met een Israelisch stel en het lijkt erop dat het hier een groot feest gaat worden. Op het 'grote' plein wordt een podium opgebouwd en vanaf 9 uur speelt er een bandje. Helaas spelen ze de jubel/jengelmuziek ('liefdesliedjes-Lao-style' daar zijn ze hier dol op) die we tijdens onze busreizen ook al meer gehoord hebben dan ons lief is dus we wandelen rond op zoek naar een ander feestje. Uiteindelijk belanden we bij een barretje aan de Mekong waar ze een groot vuur hebben gemaakt en er leuke muziek draait. Hier tellen we met elkaar af en verbazen ons vervolgens over het prachtige vuurwerk dat wordt afgestoken (Parijs en Wenen van de afgelopen jaarwisselingen zijn er niks bij). Als we naar bed gaan blijkt het nieuwe jaar niet helemaal lekker voor ons te beginnen. Hester heeft blijkbaar iets verkeerds gegeten en moet overgeven en heeft diarree waarna de koorts toeslaat, heerlijk. 1 en 2 januari brengt ze in bed door maar 3 januari zijn we gelukkig weer zover dat we het stadje een beetje kunnen gaan bekijken en we bezoeken Wat Pha That Luang, het belangrijkste nationale monument van Laos. Het is een enorme, goudkleurige Buddhistische Stupa, helaas is hij meerdere keren verwoest in de geschiedenis (door de Burmezen en Siamezen), waarna hij door de Fransen slecht is gerestaureerd. De eerste Europeaan in Laos, de Nederlander Gerrit van Wuysthoff (in dienst van de Nederlandse Oost Indische Compagnie), heeft de tempel in 1641 nog wel in zijn originele vorm gezien (het is niet eerlijk). Maar ook nu vinden we hem nog mooi.

Vang Vieng
Op 4 januari zijn we weer klaar om verder te trekken; op naar Vang Vieng. De busrit gaat lekker vlot, met 3,5 uur zijn we er. Na een tijdje zoeken vinden we een leuk (en schoon; niet van bamboe deze keer maar van bakstenen en hout) hutje iets buiten het dorp, aan de rivier waar het lekker rustig is. De rest van de dag genieten we van het mooie uitzicht aan de rivier.
Op maandag hebben we het plan om een mooie route door de omgeving te gaan fietsen, we horen alleen dat de weggetjes erg slecht zijn (hobbelig, zanderig, veel kuilen en klimmen en dalen, maar wel zonder verkeer) en we zijn eigenlijk een beetje lui. In Cambodja en Laos hebben we al eens de verleiding gevoeld een motor (zonder bestuurder) te huren, je hebt er hier geen motorrijbewijs voor nodig (!). Vandaag gaan we het maar gewoon proberen. Jos oefent een tijdje met schakelen, remmen etc., waarna Hester achterop kruipt en dan zijn we good to go. In het begin gaat het nog een beetje schokkerig maar daarna gaat het steeds beter. We genieten erg van het ritje door de bergen en langs kleine, afgelegen dorpjes waar Lao Loum (in Ban Na Thong en Ban Phon Sai) en H'Mong (in Na Som) wonen. We worden weer vrolijk begroet door iedereen! We komen langs grotten (waar we eerst naartoe moeten klimmen en klauteren) en knalblauwe watertjes. Soms moeten we over de meest wankele bamboebruggetjes, gelukkig houden ze de zware motor allemaal. In een dorpje hebben drie kleine jongetjes de grootste lol als ze de helm van Hester mogen passen.
We kijken de dood nog even in de ogen als er een kudde koeien oversteekt, we wachten braaf totdat we denken dat de hele kudde over is. Op het moment dat we beginnen te rijden komt er echter nog 1 achterblijver woedend en loeiend uit de struiken gegalloppeerd, recht op ons af: AAAAAHHH!!!! Luid protesterend scheert hij langs ons heen. Verder verloopt ons ritje gelukkig erg soepel.
We zijn zo'n zes uur onderweg en leggen ongeveer 50 kilometer af over de hobbelige zandpaadjes. Het motorrijden geeft weer een hele nieuwe dimensie aan het prachtige landschap. Als de zon alweer begint te zakken steken we de brug naar Vang Vieng weer over. Aan het einde van de dag is iedereen in de rivier bezig met met de was, het besproeien van hun landjes aan de rivier (veel mensen hebben een klein moestuintje aan de oever van de rivier), gaan de kinderen in bad of spelen nog wat laatste spelletjes in het water.

Voor het eerst zelf op pad met een motor: wauw!

We komen langs piepkleine dorpjes

Knalblauw watertje!

Flink klimmen naar een grot

Er lopen veel kleine kalfjes bij de kuddes, sommigen zijn echt net geboren (lief!!), de mama's letten daarom erg goed op hun kleintjes, oppassen dus!

Lekker badderen en spelen in de rivier!

Dinsdag luieren we er lekker op los, we lezen heel veel zodat we aan het eind van de dag onze boeken uit hebben en om kunnen ruilen voor nieuwe in het dorpje (2 tegen 1; bah!). s' Avonds scheren er enorme groepen vleermuizen over de bergen en de rivier.

Luang Prabang
Op woensdag nemen we de bus (6,5 uur) naar Luang Prabang, de weg gaat door mooie natuur en dwars door de bergen. Rond de middag komen we aan en vinden een hotelletje op de punt van het schiereiland. De komende drie dagen wandelen we lekker rond tussen alle Wats (tempels) en de monniken in hun feloranje gewaden (er zit er zelfs eentje naast ons in het internetcafe op het moment van schrijven, op de een of andere manier verwacht je ze niet achter de computer, toch?). We kopen ook weer eens een nieuwe tandenborstel; heerlijk (sommige kleine en normale dingetjes zijn tijdens het reizen soms echt heel lekker luxe!).
We ontdekken bij een juwelierszaakje een prachtige staande Buddha, jammer genoeg is hij niet te koop. We kijken nog in twee andere winkeltjes maar natuurlijk hebben ze nergens zo'n mooie als bij het juwelierszaakje. De laatste dag ontdekken we een nog veel mooiere in een klein winkeltje en na lang onderhandelen komen we tot een goede prijs. We plakken nog maar een dagje aan ons verblijf in het stadje vast (he, vervelend :-)) om de Buddha op te sturen. De winkel maakt een houten doos en pakt hem zorgvuldig in en dan brengen we hem weg. We laten hem verschepen (het goedkoopste) dus over 3 maanden zal hij in Nederland aankomen, spannend!!

Het nationaal museum

Ook Monniken moeten de was doen!

Wat Xieng Thong (1560)

Bloemstukjes om te offeren aan de Buddha in de tempel

Rijstkoekjes liggen te drogen

Daar gaat onze Buddha!!!

Op weg naar de Thaise grens
Van Luang Prabang willen we graag naar het noorden van Thailand. De meeste mensen nemen de langzame boot (als ze vanuit Thailand komen) maar we horen dat de langzame boot nog veel langzamer is stroomopwaarts. Helaas doet de bus er nog langer over. Vroeg in de ochtend stappen we op de boot, er zijn meerdere reizigers maar ook veel Lao met hun gebruikelijke zakken rijst, bamboe manden en kokosnoten. In de ochtend is het erg koud maar later wordt het lekkerder en genieten we van het mooie landschap. Op de eerste dag hebben we een luxe boot met heerlijke zachte stoelen, we doen er 10,5 uur over en overnachten in Pak Beng. We slapen in hetzelfde hotel met een Canadees meisje en twee Engelsen waar we mee avondeten, gezellig. De boot van de tweede dag is een stuk minder luxe (harde bankjes), we maken het onszelf comfortabel met wat kussentjes op de grond. Na 10 uur komen we aan in Huay Xai voor ons laatste nachtje in Laos. De volgende morgen steken we met een klein motorbootje voor de laatste keer de Mekong over en dan ligt Laos, na drie weken, ineens aan de andere kant van de rivier en zijn we in Thailand. We vinden het erg jammer om afscheid te nemen van de Mekong en van Laos waar we het erg naar ons zin hebben gehad.

Iedereen loopt uit om alles te bekijken als de boot langs piepkleine Mekongdorpjes vaart

Brrrr,... in de ochtend is het erg koud (tsja, dat heet dan winter in Laos:-)

Lao vrouwtjes op de boot doen zicht te goed aan sticky rice

Avondbad in de Mekong

En nu zien we Laos ineens aan de overkant :-(

Geplaatst door joshester 03:51 Gearchiveerd in Laos Tagged round_the_world Reacties (3)

en iedereen natuurlijk een gelukkig 2009!!!!!!

Bijna vergeten...

Veel liefs en knuffels voor het nieuwe jaar!

Hester en Jos (vanuit Vientiane)

Geplaatst door joshester 15:59 Gearchiveerd in Laos Tagged round_the_world Reacties (5)