augustus 2008

Zuid Afrika

van Johannesburg naar Kaapstad

We zijn net een paar dagen terug van een fantastische reis door Zuid Afrika. We zijn inmiddels helemaal wild van het wild kijken en van de prachtige natuur in dit land!
De meeste beesten hebben we gespot op het luipaard na (helaas nét niet de hele big 5 gezien). We hebben ontzettend veel (verschillende) bokken, zwijntjes, zebra's, giraffen, nijlpaarden en buffels gezien en ietsje minder (maar ook nog heel erg veel) leeuwen, hyena's, wilde afrikaanse honden, apen en neushoorns, jakhalzen en stokstaartjes.

hieronder een kaartje van onze reis:

Na de vliegreis van Amsterdam naar kaapstad halen we op zondag meteen de huurauto op en rijden naar Hazyview. In Hazyview slapen we in Hippo Hollow, 's avonds lopen hier de nijlpaarden over het gras en langs de huisjes en 's ochtends tijdens het ontbijt zien we in de verte de eerste olifanten voorbij slenteren.
De eerste dag rijden we een mooie route langs God's window en The Pinnacle, ook wandelen we bij een waterval waar we een enorme sprinkhaan tegenkomen.

wat een joekel!!

God's window

The Pinnacle

De derde dag van onze reis rijden we verder naar het Kruger park waar we in twee verschillende restcamps overnachten. Hier hebben we ontzettend veel zin in. We boeken onze eerste gamedrives en gaan er ook met de eigen auto op uit.

Impala's

een Roodbekneushoornvoël (in het Zuid Afrikaans)

Wildebeest of Gnoe

papa en kuikentjes Nijlgans

mama en baby Koedoe

Olifanten steken voor je neus over

Nijlpaarden, wat een relaxte beesten!!!!

Klipspringers

De witte neushoorn

een blauwaapje

Hoe hij heet? De discussie loopt nog

Bavianen op pad

Als we 's ochtends bij een drinkplaats gaan staan komen er eerst drie giraffes schoorvoetend aan geschuifeld. Ze houden alles om zich heen goed in de gaten, terwijl ze drinken houden een aantal Impala's hen gezelschap. We horen steeds al een diep gerommel of gegrom en zien dat de giraffes een beetje gespannen zijn. We vragen ons af of er leeuwen in de buurt zijn. Na een paar minuten komt een eerste olifant aanlopen die de giraffes wegjaagt waarna een enorme kudde olifanten volgt. Het is een gespetter en getrompetter van jewelste, echt fantatstisch!!!

soms zijn ze zo dichtbij dat het lijkt alsof je ze kan aaien

Tijdens een avond gamedrive zien we eerst twee oude mannetjesbuffels lopen, niet heel veel verder ligt een hele troep leeuwen waar de buffels recht op af lopen. De leeuwen beramen een mooi plan om één van de buffels te pakken maar de buffels zijn de leeuwen toch te snel af.

's Ochtens vroeg zien we op één plek een grote leeuw liggen die duidelijk net heeft gegeten, de gieren, hyena's en wilde honden azen al op de resten die hij heeft achtergelaten

Afrikaande wilde honden

brrrrr, die hyena's zien er net zo eng uit als in de Lion King :-)

De Neushoornvoël alleen nu de gele variant

Een Oribi

brrrr,.. vleermuizen

bij ons huisje zitten hele mooie vogeltjes; kleinglansspreeuwen

Op weg naar het Hluhluwe park rijden we door Swaziland waar we ook een nacht slapen. Een hoop gedoe bij de grens maar wel een leuke ervaring!

Vlakbij het Hluhluwe park slapen we in een game lodge (bij Bayala) waar de giraffes, zebra's, zwijntjes en alle soorten bokken om je heen lopen, echt leuk!!

In het Hluhluwe park zien we weer van alles, onderweg komen we een buffel tegen midden op de weg die absoluut niet van plan is om van de weg af te gaan. We hebben er ongeveer een half uur geduldig achteraan gereden voordat hij zich bedacht en het struikgewas in verdween. We zien ook nog twee luie leeuwen die heerlijk in een boom hangen.

In de Drakensbergen maken we mooie wandelingen en bezoeken een grot waar bushmen tekeningen te zien zijn van 800 jaar oud.

mooi taaltje, het Zuid Afrikaans

Van de Drakensbergen reizen we verder naar Bloemfontijn waar we op een boerderij met enorm veel land logeren. We maken een tocht te paard over het land, tussen de koeien en bokken door! 's Avonds eten we een heerlijk diner en kruipen we in een bed met een verwarmde matras; mmmmm (wel lekker want als het bij ons zomer is, is het in Zuid Afrika winter wat betekent dat het overdag heerlijk is maar 's nachts, 's avons en 's ochtend heel koud!!)

Van Bloemfontijn gaan we verder naar Kimberley waar we de enorme diamantmijn bekijken.

De volgende dag vertrekken we naar Graaff-Reinet, een stadje waar veel Kaap-Hollandse huizen staan. We vinden nog meer Nederlandse historie want tussen de middag eten we echte pannenkoeken!!

Van Graaff-Reinet trekken we door naar het Addo Elephant park waar we onze eerste kudde buffels zien!

mmmm, lekkere knuffel!

wauw, wat een mooie koedoe

een stokstaartje

In Knysna maken we een heerlijke wandeling langs het strand en zien we de dolfijnen in de golven spelen. Ook zien we klipdassies.

Vanuit Knysna trekken we nog een stukje het binnenland in naar Oudtshoorn waar we slapen op een enorme struisvogelboerderij. We slapen in the middle of nowhere in een tent. De tent is wel van alle luxe voorzien (tweepersoonsbed, bad, koelkast etc.). 's Avonds wordt ons diner voor de tent geserveerd, zo luxe!!!

In Hermanus zien we in de verre verte walvissen voorbij zwemmen. We gaan mee op een boot en nu zien we ze echt van heel dichtbij. Vooral het geluid dat ze maken is heel mooi, het klinkt als een lage echo. Het gespetter en het geluid dat ze maken als ze het water uit hun spuitgat blazen klinkt super. De golven zijn erg hoog dus uiteindelijk zijn we ook wel weer blij om onze voeten na twee uur weer aan wal te zetten.

Volgens de bemanning van de boot zijn de Hollanders echte scheepvaarders, dat is wel te zien toch?!

In Stellenbosch zijn we twee dagen, tijd om wijn te gaan proeven. Wij proeven niet alleen wijn maar ook speciale chocolade die past bij de wijn, bijzonder!

Op weg van Stellenbosch naar Kaapstad komen we langs Boulders Beach waar een pinguïnkolonie huist, echt zo grappig die beestjes!!

We rijden ook naar de uiterste zuidwester punt van Zuid Afrika: Kaap de Goede Hoop.

Uiteindelijk zijn we nog twee dagen in Kaapstad waar we onze reis mooi afsluiten met wandelingen langs de tafelberg en signal hill en the waterfront.

Geplaatst door joshester 10:38 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Tagged round_the_world Reacties (1)