februari 2009

Maleisië en Maleisisch Borneo

We voelen ons echte ontdekkingsreizigers in de regenwouden en mooie natuur van Maleisië en Borneo

Een heerlijk strandje op Langkawi
Na 3 uur varen vanuit Thailand komen we aan op het eiland Langkawi, een taxiritje en een wandelingetje later hebben we een mooie kamer gevonden op het strand, we rennen zo vanuit onze kamer de zee in; mmmmm!
Op Langkawi maken we ons op voor de komende reis door Maleisië.We hebben al wat leuke plannetjes gemaakt. Bij een van de barretjes aan het strand komen we een Nederlands stel tegen waar we wat mee drinken en 's avonds mee eten bij een BBQ tentje aan het strand. We krijgen van hen een nieuwe supply malariapillen (we kwamen voor een paar dagen te kort voor onze nieuwe plannen) en een paraplu (helaas hebben we die weer een nodig).

De Moslima's gaan hier met sluier en al het water in

Na twee dagen zon, zee en strand vertrekken we wederom met de boot (ook zo'n 3 uur) naar Georgetown op het eiland Penang.

Veel verschillende mensen in Georgetown
Georgetown bevalt ons goed, het is een gezellig koloniaal stadje met een gemeleerde groep inwoners. Het voelt als een samenvatting van de reis die we tot nu toe hebben gemaakt. Er is een enorme Indische wijk waar de Hindi muziek door de straten schalt, de vrouwen in hun sari's lopen en de mannen chai drinken op straat: we zijn even terug in India (welliswaar een schonere en georganiseerdere variant). Ook de Chinese wijk voelt echt Chinees met tempels die ze zo uit Pingyao hebben verscheept, lijkt het. Het Chinese nieuwjaar is vorige week gevierd en de restanten zijn hier nog overal zichtbaar; gekleurde lampions, afgeschoten vuurwerk, Chinese draken en de vlaggen met stieren (2009 is het jaar van de stier/os) zijn nog niet opgeruimd. Verder wonen er in dit stadje veel Vietnamezen, Siamezen en Burmezen, Arabieren en natuurlijk een plukje Britten.
We bewandelen het stadje, lopen door het Eastern & Oriental Hotel waar sterren van over de hele wereld hebben geslapen en bekijken het museum wat veel laat zien over het eiland en Maleisie tijdens de Britse en Nederlandse kolonisatie (vooral de afdeling met specerijen vinden we erg leuk). In het museum wordt onze rust na een tijdje ruw verstoord; een groep Chinezen loopt, springt en rent al schreeuwend en zingend door de kamers heen. Met de suppoost kunnen we er hartelijk om lachen. Als we opmerken hoe luidruchtig het in het museum is verzucht hij 'they're Chinese, Chinese are always very loud'. Dat wisten we al ja, haha!
Voor het eerst sinds lange tijd horen we de Muezzin weer oproepen tot het gebed en zien we Moslima's helemaal ingepakt in Burka's en Chadors. Wat ons ook opvalt is de invalshoek die dit land kiest ten opzichte van het Gaza conflict. In de kranten en zelfs op de bussen worden de daden van de Palestijnen in het hele conflict (zo langzamerhand wel oorlog te noemen) aangemoedigd.

Britse invloeden

Terug in India

Arabische invloeden

Terug in China

Leuke straatjes

Mooi versierde trishaws

In Georgetown hebben we het idee dat alle bevolkingsgroepen goed samengaan maar tijdens onze reis door Maleisie en Borneo komen we erachter dat hier toch flink gediscrimineerd wordt; niet alleen buitenlanders betalen overal meer (niet een paar euro maar echt tientallen euro's per keer) maar ook Indiërs, Chinezen (ook al zijn ze 2e of 3e generatie) en zelfs de oorspronkelijke Maleisiërs hebben minder rechten (het wordt voor hen bijvoorbeeld moeilijker gemaakt om te studeren), echt belachelijk! Alleen als je een Arabische/Islamitische Malay bent heb je bepaalde voorrechten. Als je als individu deze voorrechten aan de kaak stelt wordt je strafrechtelijk vervolgd, lekker dan!

Trekken in de Cameron Highlands
Na twee dagen Georgetown vertrekken we vroeg in de morgen met de taxi en de bus naar Tanah Rata in de Cameron Highlands. Op de een of andere manier hebben we er een 6e zintuig voor en weten we weer het langzaamste, luidruchtigste en smerigste (de kakkerlakken kruipen om ons heen) rammelblik te vinden wat er is. Na een oorverdovende en verschrikkelijk langzaam voorbijgaande rit (6,5 uur, zonde want de wegen van Maleisie zijn een 10 waard!) komen we eindelijk als laatste aan in Tanah Rata (tijdens de rit worden we door meerdere erg luxe uitziende bussen ingehaald; aargghh!!). Na een tijdje zoeken vinden we een gezellig guesthouse aan de voet van een heuvel een beetje buiten het dorpje. Wat een stilte is het hier na de herrie in de bus, heerlijk hoe de vogeltjes om ons heen fluiten terwijl we op ons balkonnetje zitten; mmmmm!!
De Cameron Highlands zijn de hooglanden van Maleisie waar veel groenten en thee worden verbouwd. Vanuit Tanah Rata zijn er verschillende trails te volgen en aan de hand van het advies van onze gastheer zoeken we een mooie uit. Vroeg in de ochtend vertrekken we en lopen de eerste uren door het regenwoud. We lopen een hele tijd langs een enorme waterval, horen heel veel vogels die de vreemdste geluiden maken, zien mooie vlinders en verbazen ons over de diversiteit van de vegetatie. Vooral de enorme varens (ze zijn wel 8 meter hoog) vinden we erg mooi. Het bladerdak is erg dicht maar op sommige plekken komt de zon er in kleine straaltjes gefilterd doorheen.
In het begin is de route erg goed aangegeven en lijkt het pad goed onderhouden, na 1,5 uur wordt het pad echter steeds moeilijker te vinden en klimmen en klauteren we over omgevallen bomen heen en door natte en dichte struiken heen. We moeten de bloedzuigers van ons afslaan, bij Jos is er al eentje druk zich te goed te doen in zijn elleboog, brrr!! Verbazingwekkend hoe hard het wondje blijft bloeden nadat we de bloedzuiger hebben weggehaald.
Iets verderop is het pad door erosie helemaal weggezakt, Hester glijdt uit en zakt een paar meter de berg af, als ze weer naar boven is geklauterd zit ze onder de oranje modder, na ja, de nieuwe wandelschoenen zijn meteen goed ingewijd! Na een tijdje wordt het pad gelukkig weer wat beter en lopen we tussen de fruitboederijen door. UIteindelijk vinden we een verharde weg die we nog zo'n 5 kilometer omhoog volgen tot aan een enorme theeplantage waar we van de mooie uitzichten genieten.

Mooi hoe het zonlicht door de bladeren schijnt!

Thee, zover het oog reikt!

We liften terug naar Tanah Rata met een familie die uit Bahrein blijkt te komen; erg aardige mensen.
Als we terug zijn in het dorpje doen we ons tegoed aan appeltaart met slagroom (wauw, da's genieten na 5 maanden!!!). 's Avonds eten we bij een lokaal tentje. We krijgen een enorme pan kokende soep waar we zelf groenten, vlees en vis in kunnen garen (een soort hotpot), heerlijk, helaas krijgen we een aantal zeediertjes nog erg herkenbaar op ons bord (brrrr!!).

Prachtige jungle in Taman Negara
Na 6 uur reizen met de bus en een tocht met de boot van 3 uur komen we aan in Taman Negara. Vooral de boottocht over de Tembeling is erg mooi. Aan 2 kanten van de rivier rijst een ondoordringbare muur van bladeren op; dikke jungle! Soms piept de jungle iets open en hebben we zicht op beboste heuvels gehuld in nevels. Dit belooft veel goeds voor de komende dagen die we doorbrengen in het natuurpark.
Het park bestaat uit jungle, het oerwoud hier is 130 miljoen jaar oud, het oudste woud met de meeste diversiteit op aarde. We maken hier wat flinke wandelingen (het is wel warm met 35 graden en een luchtvochtigheid van 85%) en doen de 'Canopy walk' in het woud; tussen de boomtoppen zijn op 40 meter hoogte touwbruggen gespannen zodat je tussen de bladerdaken van de wel 60 meter hoge woudreuzen doorloopt. Hierdoor kun je heel mooi naar beneden kijken naar de lagere bomen en planten, echt super vinden we het!!

Daar gaat Jos

De dichte jungle doet ons denken aan een schilderij van Rousseau dat we vorig jaar rond deze tijd zagen hangen in het MOMA in New York. Toen hebben we heerlijk zitten staren naar het schilderij en nu maken we er deel van uit!

Tijdens het wandelen horen we enorm veel geritsel en na lange tijd zoeken en goed kijken zien we steeds meer aapjes tussen de bomen. In een hoge boom zitten er wel 15, het lijkt wel een soap; ze vechten, eten, voeden hun kleintjes op, vrijen en vlooien elkaar. Aan ons storen ze zich niet!
In het park wonen nog zo'n 400 Orang Asli, de aboriginals van Maleisie. We gaan naar 1 van de dorpjes waar een paar gezinnetjes wonen. Een van de mannen laat ons zien hoe er gejaagd wordt met een blaaspijp met gif.

Het is heet in Kuala Lumpur!
Drie bussen (van shabby tot chique) en 6 uur later komen we op zondag aan in Kuala Lumpur. Als we dachten dat het in Taman Negara heet was hebben we nu pech, het is hier nog veel erger!!!
In Kuala Lumpur bekijken we het koloniale gedeelte, klein India en Chinatown en wandelen we door het park.

De Petronas towers

Mooi Moskeetje

Borneo
Dinsdag 10 februari reizen we af naar Kota Kinabalu op Borneo. Voordat we landen zien we vanuit het vliegtuig al een mooie blauwe zee met piepkleine bounty eilandjes erin, dat ziet er niet slecht uit!
In Kota Kinabalu zoeken we uit hoe we willen gaan reizen op Borneo. Al snel wordt duidelijk dat alles mogelijk is als je maar extreem dure tours boekt, zelf reizen wordt afgeraden; bah! We boeken daarom alleen de accommodatie op de berg (als je dit niet van te voren boekt mag je de berg niet op) en zien verder wel hoe we het gaan doen.

De avondmarkt in KK waar lekker eten wordt verkocht

Expeditie Gunung Kinabalu
Op donderdagochtend nemen we een minibusje richting de berg Kinabalu, na 2 uur rijden doemt de top van de berg zo nu en dan op tussen de flarden mist en wolken. Als we de top zien begint het flink bij ons te kriebelen, zou het ons lukken ook deze berg te bedwingen? Het zal zeker nog 2 dagen duren voordat we op de top van 4095 meter zullen staan!
De eerste dag wandelen we in het regenwoud aan de voet van de berg om vast te acclimatiseren op ongeveer 1700 meter.

De top kijkt al op ons neer

We slapen in een guesthouse waar 's nachts de (echt enorme) kakkerlakken om ons heen kruipen en schuifelen waardoor we niet echt lekker slapen (brrrr!!).
De volgende dag melden we ons om half 8 's ochtends bij het Kinabalu hoofdkwartier om onze climbing permits en gids (verplicht en duur) op te halen waarna we aan de klim beginnen. In 5 uur klimmen we naar 3272 meter. De eerste uren lopen we door het regenwoud maar gaandeweg worden de bomen en struiken kleiner en steviger totdat ze op een gegeven moment helemaal verdwijnen. Na een paar uur lopen we zelfs boven de wolken, zo mooi!! Als we het Laban Ratah resthouse bereiken staat er een lekker kopje thee met koekjes voor ons klaar (mmmm, da's genieten!). Tijdens het avondeten genieten we van een prachtige zonsondergang terwijl de top die we morgen gaan beklimmen (hij ziet er echt hoog en steil uit!) ons zachtjes uitdaagt.

Mooi uitzicht

We zijn bijna boven de wolken

Nog een eind te gaan!

Een prachtige zonsondergang bij Laban Ratah

We slapen met een Canadees stel op de kamer. Om 2 uur 's nachts staan we op om om 3 uur de klim naar de summit te beginnen. Tijdens de laatste klim stijgen we 900 meter, hier hebben we zo'n 3 uur voor voordat de zon opkomt en Borneo in het licht zal doen baden. Het uitzicht schijnt bij zonsopgang het mooiste te zijn, snel nadat de zon op is gekomen komen namelijk ook de wolken aanrollen waarna het uitzicht snel verdwijnt, doorlopen dus!
Tijdens de wandeling van gisteren voelden we de hoogte al goed zitten (licht in ons hoofd, een beetje misselijk en duizelig), tijdens deze klim komt het af en toe echt hard aan. Voetje voor voetje kruipen we de berg op terwijl onze longen zwoegen om een beetje zuurstof binnen te krijgen. Op een gegeven moment houdt het pad op en klauteren we over rotsblokken en steile bergwand, soms moeten we ons aan touwen omhoog trekken. Als we net denken dat we er bijna zijn doemt de summit (Lowe's peak) steil voor onze neus op en moeten we nog een paar honderd meter flink omhoog klauteren. Onze gids heeft inmiddels last van hoogteziekte en het laatste stuk klimmen we alleen.
Eindelijk aangekomen genieten we van een prachtig uitzicht over Borneo, we kunnen zelfs Kota Kinabalu aan de zee zien liggen; WAUW!!! Voor de 2e keer in 6 maanden staan we op een top van meer dan 4000 meter, best een kick!
We blijven niet te lang op de top want het is hier behoorlijk koud, gelukkig verwarmt de zon ons op de terugweg, het is super mooi weer (we hebben echt geluk, het is eigenlijk regenseizoen op Borneo en we hebben nog geen druppel regen gehad!!).

Op de summit!!

Koud!!

We kunnen zo ver kijken, echt mooi!!

Rond 9 uur zijn we terug bij Laban Ratah waar we ons ontbijt eten en verder trekken naar beneden. Rond 2 uur zijn we weer helemaal beneden, zoeken snel een hotel en verslapen de rest van de dag (mmm, lekker!), 's avonds nemen we een half uurtje de tijd om wat te eten om meteen weer in bed te duiken. De volgende dag worden we wakker met flinke spierpijn maar zijn erg tevreden! We zijn van plan naar Sepilok door te reizen; opstaan dus!

Orang Utangs in Sepilok
Langs de kant van de weg vlaggen we een bus af die ons in 3 uur meeneemt tot aan de afslag naar Sepilok, vanaf daar nemen we een minibus naar een hotelletje dichtbij het Orang Utang reservaat.
's Middags bezoeken we de Orang Utangs. Het reservaat is voor een groot deel van het Wereld Natuur Fonds, hier worden Orang Utangs opgevangen die gevonden zijn op plantages of gered worden van stropers. Ze worden zo opgevoed dat ze zich uiteindelijk weer zelf kunnen redden in de jungle van Borneo. De Orang Utang heeft voor 96% hetzelfde DNA als de mensen en dat is te zien, haha!

Diep in de jungle van Borneo; Sungai Kinabatangan
De dag voor Jos zijn verjaardag gaan we op pad naar de rivier de Kinabatangan. Na 5 verschillende bussen, eindeloos overstappen en onderhandelen met busschauffeurs (die vinden dat ze het recht hebben een wit gezicht 4 keer de prijs te laten betalen voor hun rammelbus volgepropt met mensen en spullen), flinke stukken sjouwen en in totaal 7 uur reizen komen we aan bij een soort homestay in the middle of nowhere (een half uur verwijderd van het laatste dorpje Sukau waar 19,5 mensen wonen) aan de rivier. De rivier is een beschermd gebied (weer WNF) waar veel wilde dieren te vinden zijn. We logeren hier bijna helemaal alleen en in de middag neemt onze gastheer ons 2'en mee de rivier op om dieren te spotten. Het is echt fantastisch; de dieren, de geluiden, de jungle, het voelt heel bijzonder zo alleen met z'n 2'en, er is geen enkel ander bootje op de rivier te bekennen; super! We zien veel Makake aapjes, zwarte en gekleurde neushoornvogels, een krokodil en een enorme hagedis (wel 3 meter lang), een prachtige kingfisher (een mooi gekleurd vogeltje) en veel Proboscis apen. Vooral deze laatste apen wilden we graag zien, ze leven alleen op Borneo en worden ook wel Dutchmen genoemd naar de eerste kolonisten (en bedankt!!). Ze zien er heel grappig uit met dikke buikjes en een stripfiguur neus! Echt rare beesten!
Wat intens genieten is dit in deze prachtige natuur!!

Kingfisher (van de WWF site)

Dutchmen apen

De volgende morgen gaan we nog een keer heel vroeg de rivier op en zien weer veel aapjes en vogeltjes. Mooi hoe mistig het is op de rivier!

Mist!!

Het dorpje Sukau met een mooi houten moskeetje

wc hokje

De bavianen rennen langs tijdens het ontbijt!

Daarna zet onze gastheer ons weer af bij de afslag op de doorgaande weg. In de auto rijdt ook een vriend van hem mee, als hij hoort dat we uit Nederland komen haalt hij al zijn vragen uit de kast. Een tijdje geleden had hij namelijk 2 Nederlandse jongens in zijn boot die zomaar gingen zitten te zoenen (hij laat een aantal afkeurende geluiden horen). Of het waar is dat 2 jongens met elkaar mogen trouwen in Nederland wil hij weten. Vol afschuw luistert hij naar het antwoord. Als wij vervolgens vertellen dat we nog nooit zoveel travestieten hebben gezien als in Laos, Thailand en Maleisië vindt hij dat weer de normaalste zaak. De wereld zit soms vreemd in elkaar.
Omdat er bij de splitsing geen bus voorbij komt liften we verder, we mogen mee met een Chinese jongen die vertelt dat hij werkt op een palmolie plantage. Hij vertrekt dat hij er zo'n moeite mee heeft dat er vooral arme mensen werken op de plantage en onder welke omstandigheden deze mensen leven. Sommige meisjes komen al op hun 12e aan hem vragen of hij werk voor ze heeft omdat ze al een baby'tje hebben om voor te zorgen.
Op Borneo zien we de eerste effecten van de biobrandstof; overal moet de jungle wijken voor palmolieplantages en overal waar je komt staan palmbomen, zo ver het oog reikt.
In Lahad Datu gaat de eerstvolgende bus pas 3 uur later. Terwijl we op het busstation staan te wachten voelen we ons niet echt op ons gemak, zelfs wat onveilig. Te veel mannetjes bemoeien zich met ons en staan te bekijken wat we bij ons hebben etc. Daarom besluiten we maar een (dure) taxi te nemen naar Semporna.

Snorkelen tussen de schildpadden
Eindelijk in Semporna vinden we een leuk hotel; het is gebouwd op palen in het water, als we 's avonds het licht uitdoen schittert het water tussen de planken door! 's Avonds drinken we een biertje op Jos zijn verjaardag, het is wat; ' s ochtends in de jungle tussen de dieren en 's avonds aan een prachtige zee!
De volgende dag snorkelen we voor de eilandjes Mabul en Sipadan. We hebben van te voren al veel wilde verhalen gehoord over duiken en snorkelen hier maar onze ervaring overtreft al onze verwachtingen. We zien koraal in alle kleuren en vormen en zo ontzettend veel verschillende soorten vissen en visjes (heel Finding Nemo komt voorbij!). Tijdens het snorkelen zwemmen er zelfs enorme schildpadden onder ons door en langs ons heen, super! Zo mooi als de schildpadden zwemmen, het lijkt wel of ze vliegen! Als we 's avonds indutten zijn we helemaal tevreden. Borneo geeft echt het onbewoonde eiland en woeste jungle gevoel, onovertrefbaar!!

Hotel op palen

Op een onbewoond eiland......

Lokale kindertjes spelen in het water

Jos in het water

De schildpadden zwemmen om ons heen

Nemo!! (bovenste 2 fotootjes hebben we geleend van het WNF)

En Hester in het water ;-)

Kleine jongetjes enorm trots op hun vangst!

Terug naar Kota Kinabalu
Donderdag vliegen we terug naar KK (supergoedkoop, de bus duurt 11 uur en is 6 Euro pp. duurder, mmm, eens denken wat zullen we doen? ;-) ). In KK genieten we lekker na van ons Borneo avontuur voordat we de 21e verder vliegen naar Jakarta!! Verder knippen we Jos zijn haar, branden een DVD met foto's, gaan naar het postkantoor, laten Hester d'r flightbag maken (er zitten allemaal gaten in van het vliegen) bij een kleermaker, kortom de huishoudelijke dingetjes ;-).
Op naar Indonesië!!!!

Dikke jungle kussen van Jos en Hester!!

Geplaatst door joshester 04:34 Gearchiveerd in Maleisië Tagged round_the_world Reacties (6)