China (laatste stukje)

Mooie natuur en een ballonvlucht (!!) in Zuid-China

Guilin
Vanuit Shanghai nemen we het vliegtuig naar Guilin, in het zuid-westen van China. Vliegen is hier gelukkig niet zo heel erg duur zodat het goedkoper is om van Shanghai naar Guilin te gaan met het vliegtuig dan met de trein.
In Guilin willen we eigenlijk in een hostel slapen maar daar vragen ze naar ons zin te veel voor een kamer, we gaan weg en krijgen in een normaal hotel een kamer tegen een veel betere prijs. Onze onderhandelings skills verbeteren nog steeds! Er is zo langzamerhand niets meer waar we niet flink over onderhandelen (hotelkamers, ontbijt, fruit, buskaartjes etc.).
Guilin ligt midden in het Karstgebergte; mooie heuvels die her en der uit het landschap opdoemen.

We beklimmen een van de bergen in de stad en gaan naar de Rietfluitgrotten. Deze druipsteengrotten zijn erg mooi, de Chinezen hebben ook hier weer een knap stukje werk geleverd in de presentatie van de grot. Overal zijn gekleurde lampen op gericht en de Chinezen weten in alle rotsen wel iets te zien. Onze gids wijst ons op leeuwen, uilen, kwallen, kikkers, champignons, oude mannetjes, zelfs de kerstman met kerstboom (!) en nog veel meer.

's Avonds eten we heerlijk in een Sichuanees restaurant, voor 8 euro krijgen we 5 verschillende gerechten en een lekkere pot thee. Heerlijk gebakken boontjes met knoflook, aardappelsliertjes in een lekker sausje, hele hete kip met paprika en een enorme pan kippensoep met spinazie. We delen alles samen, zoals het hoort in China: alles staat midden op tafel en iedereen prikt uit de gerechten met zijn stokjes.

Yangshuo
De dag erna gaan we naar Yangshuo, een dorpje iets ten zuiden van Guilin. Bij het busstation vragen we voor de zekerheid na of we meteen vertrekken omdat we weten dat we anders gerust een uur zitten te wachten in een lege bus (er is namelijk keuze zat). Ja ja geen probleem en we vertrekken meteen. Helaas rijdt de bus daarna een uur stapvoets door Guilin om passagiers te ronselen en we vertrekken pas echt als de bus helemaal vol zit. Grrrrrrrr... We winden ons behoorlijk op, ook al omdat ze ons eerst 4x teveel wilden laten betalen, zelfs over de buskaartjes moet je in China onderhandelen!
We hebben een leuk hotelletje met een balkon waarop we 's middags even bij kunnen komen van onze busrit.
's Avons eten we met een Amerikaanse en een Indiase vrouw. Ze werken allebei als psycholoog aan een universiteit in Oregon, Amerika. Ze hebben in Beijing voorlichting gegeven op de universiteit. Met hen hebben we het erover dat de Chinezen echte groepsdieren zijn. Ze reizen vooral in groepen en stellen daarbij ook weinig vragen. Je ziet ze ook steeds achter hun groepsleider aansjokken. In Beijing hadden de twee Amerikaansen een gids die het ook heel vervelend vond dat Amerikanen altijd zoveel vragen stellen en hun eigen programma willen maken.
In Yangshuo maken we een boottochtje door het karstgebergte, bij de bergen die ook staan afgebeeld op het 20 Yuan biljet. We gaan eerst met een lokaal minibusje naar Xinpin. Eerst zijn we de enigen in de bus maar binnen een paar minuten stroomt de bus vol en gedurende de rit door het platteland stapt jan en alleman in met zijn waar en spullen. Enorme zakken met een soort meloenen, kleren, rijst en wie weet wat nog meer gaan mee in de bus. Oude mannetjes en vrouwtjes, moeders met kinderen, op een gegeven moment zit de bus zo vol met mensen en spullen dat we zowat bij elkaar op schoot zitten. Hierna vinden we een bamboebootje (na flink afdingen!) waarop we helemaal met z'n tweetjes zitten, wat een rust!
P1070327.jpgP1070337.jpgP1070357.jpgP1070382.jpgP1070388.jpgP1070393.jpg

Een marktje aan het water

wauw, dikke bamboe!

Na onze boottocht wandelen we door het slaperige stadje waar een oudere meneer zit te schilderen en weer veel mensen op straat spelletjes zitten te doen.
P1070459.jpgP1070462.jpgP1070466.jpgP1070470.jpgP1070472.jpgP1070477.jpg

Daarna gaan we weer met het lokale busje terug wat nog voller wordt gepropt dan op de heenweg :-).
In China hebben alle baby's en kleine kinderen broekjes aan met een gat erin bij hun billen. Het ziet er echt heel raar uit. Als de kinderen moeten plassen gaat het zo door het gat in hun broekje. We hebben nu al een paar keer gezien dat een kindje midden in een tempel zit te plassen. In Yangshuo bij het busstation houdt een moeder haar baby tenminste nog netjes boven een afvalton. Op deze manier scheelt het in ieder geval een hoop luiers (is het misschien ook wat voor Senna, Marjolein?).

Zondag huren we twee fietsen en gaan we het platteland op. Eindelijk lukt het ons om de horde Chinese touristen achter ons te laten en ervaren we de rust van de bergen, de rijstvelden en slaperige boerendorpjes. Om ons heen zijn de mensen hard aan het werk, de rijstoogst is net geweest en nu worden de landjes netjes opgeruimd en klaargemaakt voor de winter.
Oude mannetjes en vrouwtjes stappen voorbij met enorme ladingen hout, stro, bamboe en water op hun rug. Sommigen lopen ontzettend krom en moeilijk van een leven lang werken in de rijstvelden en sjouwen met zware vrachten. We hebben het plan om naar het dorpje Fuli te fietsen. We fietsen meerdere keren verkeerd maar worden door de mensen geholpen om de goede weg te vinden. Juist als we de verkeerde paadjes kiezen komen we langs de mooiste plekjes en uitzichten. De mistige karstbergen doemen op achter de stoppelige velden, zo mooi!
Uiteindelijk nemen we het pontje naar Fuli waar we lekker rondwandelen om vervolgens weer terug te fietsen naar Yangshuo.
P1070526.jpgP1070529.jpgP1070535.jpgP1070554.jpgP1070560.jpgP1070564.jpg

Wachten op het pontje naar Fuli

We kopen heerlijke mandarijntjes, bananen en appels bij een fruitstalletje. De mandarijnen komen net vers van de boom (we hadden ze wat eerder ook zelf kunnen plukken maar hebben ons weten te beheersen), hmmm!
Vandaag komen we ook een begrafenis tegen. Het is een hele optocht. De voorste mensen lopen achterste voren, de kist is heel mooi versierd met gekleurde bloemen en achter de kist lopen twee grote draken. De optocht wordt begeliedt door trommelaars. Het gaat heel anders dan bij ons.

Ballonvaren!!!!
Maandag doen we iets heel bijzonders. We gaan varen met een ballon. Dit zat helemaal niet in de planning maar toen we gisteren enthousiaste verhalen hoorden en er vervolgens werd gezegd hoe duur (of eigenlijk in verhouding tot een Nederlandse ballonvaart goedkoop) hadden we er wel erg veel zin in.
's Ochtends worden we heel vroeg opgehaald en worden we naar een veldje buiten het dorp gebracht. Een aantal jongens zijn al druk met de ballon. Eerst blazen ze lucht in de ballon waarna ze de lucht verwarmen met een flinke vlam (wat een mooi gezicht). Daarna klimmen we snel in het mandje en gaan we de lucht in! We vliegen door de mistige bergen heen, over de akkertjes en riviertjes. Langzaam ontwaakt het landschap en beginnen er bootjes te varen en mensen doen hun was in de rivier. Soms vliegen we heel laag, dan weer heel hoog. Soms tussen de bomen en bergen door en soms ver erover heen. We zitten met ons tweetjes in ons mandje en hebben echt een heel bijzonder gevoel!

We vliegen over de toppen heen!

Da's dus ons ballonneke :-)

's Avonds gaan we naar een voorstelling iets buiten het dorp op de rivier. Het is een voorstelling die gechoreografeerd is door San Jie Liu, wie ook de openingsceremonie van de Olympische spelen heeft bedacht.
Gelukkig zitten we weer tussen honderden Chinese touristen! Maar het is wel erg mooi. De bergen in de omgeving worden mooi verlicht en er doen meer dan 600 lokale mensen mee die dansen op bootjes op het water en zingen.
Het hotelletje in Yanshuo is trouwens erg leuk, het wordt gerund door drie jonge enthousiaste meisjes die alles willen weten van ons. We hebben leuke gesprekken et ze. Het grappige is dat ze heel direct zijn. Een van de meisjes was eerst heel dik en had erg dikke billen, vertelt ze, sinds ze aan het moutainbiken is, is ze veel gespierder, ze heeft zelfs een ' hard but'. De algemene Chinees is best direct, ook als het om complimentjes (naar ons idee eerder beledigingen) gaat. Hierdoor kun je wel alles aan ze vragen, da's fijn.

Woensdagochtend stappen we in de bus naar de Chinees-Vietnamese grens. Bij de grens verloopt alles redelijk soepel en aan de andere kant stappen we weer op de bus naar Hanoi.
Meteen valt op dat er weer reclame wordt gemaakt voor buitenlandse merkproducten (coca cola, samsung, etc.), dat hebben we in China nergens gezien (alleen reclames van de eigen producten). Het land lijkt ook een stuk armer en de verkeersdrukte is weer enorm.

We "moeten" China weer verlaten..., ons Chinese visum wordt 'uitgestempeld'.

Maar we hebben veel zin in Vietnam!!! Ons Vietnamese visum wordt ' ingestempeld'.