India (deel 1)

Holy Cow!!!

Inmiddels zijn we een week in India en beginnen we te wennen. We beleven India als heel intens en intrigerend. Het is een voortdurend aanpassen aan de omgeving en de mensen en de indrukken komen met elke ademteug binnen. Het is een land van tegenstellingen en het lijkt wel of we op een andere planeet zijn aangekomen!
Om je heen is het een drukte van belang, de mensen leven op straat (en maken over het algemeen erg veel herrie!) en je wordt er erg bij betrokken. Er zijn weinig andere reizigers en er worden meer foto's gemaakt van ons (vooral van Hester) dan wij zelf op een dag maken.

jippie!!!

Op dinsdag zijn we aangekomen in Chennai waarvandaan we meteen verder zijn gereisd naar Mamallarupam, een wat kleiner dorpje aan de kust met hele mooie tempels. Dit leek ons een goede start om een beetje te wennen aan India.
Bij het water zien we veel kinderen die lekker aan het zwemmen zijn, de meisjes houden al hun kleren aan. Ook zien we de eerste (heilige) koeien over het strand hobbelen en door de straten wandelen.

Het eerste uitzicht op de tempels

De kusttempels

De vijf Rathas, tot 200 jaar geleden bedolven onder het zand dus heel goed bewaard gebleven. De tempel is van 630 N.C.

Rotsbeeldhouwwerken

De dag hierna reizen we door naar Pondicherry, een klein stadje dat door de Fransen is gesticht tijdens de koloniale tijd.

Van Pondicherry reizen we door naar Madurai. Eerst zes uur met de bus en daarna nog drie uur met de taxi. Als we aankomen zijn we vies en plakkerig en onze gezichten zijn zwart van de hele dag op de weg en door de stadjes reizen.
Madurai is een drukke stad waar het Indiase leven echt zichtbaar is en bij ons binnenkomt. In Madurai staat de Sri Meenakshi tempel, de tempel is in de 17e eeuw gebouwd en bestaat uit fel beschilderde beelden van de goden.
We mogen de tempel in als we onze schoenen uitdoen (lekker fris!!). In de tempel zien we hoe de mensen hun religie uitoefenen. Iedereen staat erg open voor ons en veel mensen willen ons een hand geven of even met ons kletsen. Vooral de kinderen maken zich erg vrolijk om ons! We zien ook nog een tempelolifant die je een kusje op je voorhoofd geeft als je hem een nootje geeft! Mooi om mee te maken.

Bah, zo vies zijn onze gezichten!!

Van Madurai gaan we verder naar Cochi, omdat de trein de komende tien maanden volgeboekt zit en de bus er 40 uur over doet huren we een auto met chauffeur in de veronderstelling dat hij ons er in vijf uur zal brengen (zoals hij zelf zegt).
Eenmaal op weg blijkt het een ontzettend mooie tocht, dwars door theevelden, bananen-, koffie- en cashew plantages en de jungle in de bergen. In de bergen stromen enorme watervallen. We genieten er erg van.
Halverwege blijkt echter dat de weg stuk is gegaan door de regen en dat we om moeten rijden, we maken een detour over verschrikkelijk kleine en onverharde paadjes waar we tegenliggers tegenkomen en een soort van doodsangsten uitstaan dat we de afgrond in zullen zakken. De weg is een en al modder en rotzooi. Soms staat de weg bilhoog blank van het water, maar onze koelbloedige chauffeur rijdt er dwars doorheen (andere auto's staan wel te wachten). Gelukkig komen we na twee uur weer op de hoofdweg en komen we om 6 uur 's avonds in Fort Cochi aan (na 10 uur rijden). We vinden een heerlijk hotel bij Indiase mensen thuis waar we ons helemaal in de watten gepakt voelen. We maken ons echter wel druk over onze chauffeur die in het donker nog terug naar Madurai moet.

Daar komt de regen aan!

In Cochi maken we een prachtige tour met een huisboot over de waterwegen, heerlijk relaxed! We zien een hoop vogeltjes, blauwe kingfishers en groene papegaaien. Het regent er af en toe lekker op los want het is het Moesson seizoen.

De Chinese visnetten zijn al op deze plek vanaf 800 N.C.

Op de huisboot

oj, wat een fikse regenbuien af en toe, zelfs de geitjes schuilen ervoor!

Vanavond gaan we met de nachttrein verder op weg naar Mangalore, spannend!!

Geplaatst door joshester 3:15 Gearchiveerd in India Tagged round_the_world Reacties (10)

Dubai

Het is heet in de Verenigde Arabische Emiraten

Bekijk Wereldreis op joshester's reiskaart.

Zondagnacht zijn we aangekomen in Dubai waar we een prima hotel hebben en lekker slapen, ons eerste nachtje van de 'grote' reis!

De volgende twee dagen bekijken we de stad, varen op The Creek en bewonderen de enorme gebouwen, waarvan de meeste nog in aanbouw zijn. Het skieën, shoppen (goud), golfen en alle andere decadente dingen hebben we maar niet gedaan! Het is in Dubai echt heel erg lekker warm (pfffffff!!!!). Zelfs het water is 36 graden, dat is echt raar! Maandag is ook de Ramadan begonnen. Hierdoor is het lastig om overdag wat te eten of te drinken te vinden. Gelukkig is het met zonsondergang des te gezelliger!
Leuk om hier twee dagen te zijn, maar nu hebben we wel weer erg veel zin om door te gaan!

lekker varen met een bootje op het water, een Italiaan en een Peruaanse varen met ons mee. Best gezellig, zij slapen nog drie nachten in het Burj al Arab (1500 euro per nacht), pfff!

aan het strand is het helemaal erg warm, het stukje lopen van de schaduw naar de zee zien we eigenlijk al niet zitten. Het water voelt als een warme deken (uit Zuid Afrika).

De Burj al Arab

Geplaatst door joshester 4:35 Gearchiveerd in Verenigde Arabische Emiraten Tagged round_the_world Reacties (9)

Zuid Afrika

van Johannesburg naar Kaapstad

We zijn net een paar dagen terug van een fantastische reis door Zuid Afrika. We zijn inmiddels helemaal wild van het wild kijken en van de prachtige natuur in dit land!
De meeste beesten hebben we gespot op het luipaard na (helaas nét niet de hele big 5 gezien). We hebben ontzettend veel (verschillende) bokken, zwijntjes, zebra's, giraffen, nijlpaarden en buffels gezien en ietsje minder (maar ook nog heel erg veel) leeuwen, hyena's, wilde afrikaanse honden, apen en neushoorns, jakhalzen en stokstaartjes.

hieronder een kaartje van onze reis:

Na de vliegreis van Amsterdam naar kaapstad halen we op zondag meteen de huurauto op en rijden naar Hazyview. In Hazyview slapen we in Hippo Hollow, 's avonds lopen hier de nijlpaarden over het gras en langs de huisjes en 's ochtends tijdens het ontbijt zien we in de verte de eerste olifanten voorbij slenteren.
De eerste dag rijden we een mooie route langs God's window en The Pinnacle, ook wandelen we bij een waterval waar we een enorme sprinkhaan tegenkomen.

wat een joekel!!

God's window

The Pinnacle

De derde dag van onze reis rijden we verder naar het Kruger park waar we in twee verschillende restcamps overnachten. Hier hebben we ontzettend veel zin in. We boeken onze eerste gamedrives en gaan er ook met de eigen auto op uit.

Impala's

een Roodbekneushoornvoël (in het Zuid Afrikaans)

Wildebeest of Gnoe

papa en kuikentjes Nijlgans

mama en baby Koedoe

Olifanten steken voor je neus over

Nijlpaarden, wat een relaxte beesten!!!!

Klipspringers

De witte neushoorn

een blauwaapje

Hoe hij heet? De discussie loopt nog

Bavianen op pad

Als we 's ochtends bij een drinkplaats gaan staan komen er eerst drie giraffes schoorvoetend aan geschuifeld. Ze houden alles om zich heen goed in de gaten, terwijl ze drinken houden een aantal Impala's hen gezelschap. We horen steeds al een diep gerommel of gegrom en zien dat de giraffes een beetje gespannen zijn. We vragen ons af of er leeuwen in de buurt zijn. Na een paar minuten komt een eerste olifant aanlopen die de giraffes wegjaagt waarna een enorme kudde olifanten volgt. Het is een gespetter en getrompetter van jewelste, echt fantatstisch!!!

soms zijn ze zo dichtbij dat het lijkt alsof je ze kan aaien

Tijdens een avond gamedrive zien we eerst twee oude mannetjesbuffels lopen, niet heel veel verder ligt een hele troep leeuwen waar de buffels recht op af lopen. De leeuwen beramen een mooi plan om één van de buffels te pakken maar de buffels zijn de leeuwen toch te snel af.

's Ochtens vroeg zien we op één plek een grote leeuw liggen die duidelijk net heeft gegeten, de gieren, hyena's en wilde honden azen al op de resten die hij heeft achtergelaten

Afrikaande wilde honden

brrrrr, die hyena's zien er net zo eng uit als in de Lion King :-)

De Neushoornvoël alleen nu de gele variant

Een Oribi

brrrr,.. vleermuizen

bij ons huisje zitten hele mooie vogeltjes; kleinglansspreeuwen

Op weg naar het Hluhluwe park rijden we door Swaziland waar we ook een nacht slapen. Een hoop gedoe bij de grens maar wel een leuke ervaring!

Vlakbij het Hluhluwe park slapen we in een game lodge (bij Bayala) waar de giraffes, zebra's, zwijntjes en alle soorten bokken om je heen lopen, echt leuk!!

In het Hluhluwe park zien we weer van alles, onderweg komen we een buffel tegen midden op de weg die absoluut niet van plan is om van de weg af te gaan. We hebben er ongeveer een half uur geduldig achteraan gereden voordat hij zich bedacht en het struikgewas in verdween. We zien ook nog twee luie leeuwen die heerlijk in een boom hangen.

In de Drakensbergen maken we mooie wandelingen en bezoeken een grot waar bushmen tekeningen te zien zijn van 800 jaar oud.

mooi taaltje, het Zuid Afrikaans

Van de Drakensbergen reizen we verder naar Bloemfontijn waar we op een boerderij met enorm veel land logeren. We maken een tocht te paard over het land, tussen de koeien en bokken door! 's Avonds eten we een heerlijk diner en kruipen we in een bed met een verwarmde matras; mmmmm (wel lekker want als het bij ons zomer is, is het in Zuid Afrika winter wat betekent dat het overdag heerlijk is maar 's nachts, 's avons en 's ochtend heel koud!!)

Van Bloemfontijn gaan we verder naar Kimberley waar we de enorme diamantmijn bekijken.

De volgende dag vertrekken we naar Graaff-Reinet, een stadje waar veel Kaap-Hollandse huizen staan. We vinden nog meer Nederlandse historie want tussen de middag eten we echte pannenkoeken!!

Van Graaff-Reinet trekken we door naar het Addo Elephant park waar we onze eerste kudde buffels zien!

mmmm, lekkere knuffel!

wauw, wat een mooie koedoe

een stokstaartje

In Knysna maken we een heerlijke wandeling langs het strand en zien we de dolfijnen in de golven spelen. Ook zien we klipdassies.

Vanuit Knysna trekken we nog een stukje het binnenland in naar Oudtshoorn waar we slapen op een enorme struisvogelboerderij. We slapen in the middle of nowhere in een tent. De tent is wel van alle luxe voorzien (tweepersoonsbed, bad, koelkast etc.). 's Avonds wordt ons diner voor de tent geserveerd, zo luxe!!!

In Hermanus zien we in de verre verte walvissen voorbij zwemmen. We gaan mee op een boot en nu zien we ze echt van heel dichtbij. Vooral het geluid dat ze maken is heel mooi, het klinkt als een lage echo. Het gespetter en het geluid dat ze maken als ze het water uit hun spuitgat blazen klinkt super. De golven zijn erg hoog dus uiteindelijk zijn we ook wel weer blij om onze voeten na twee uur weer aan wal te zetten.

Volgens de bemanning van de boot zijn de Hollanders echte scheepvaarders, dat is wel te zien toch?!

In Stellenbosch zijn we twee dagen, tijd om wijn te gaan proeven. Wij proeven niet alleen wijn maar ook speciale chocolade die past bij de wijn, bijzonder!

Op weg van Stellenbosch naar Kaapstad komen we langs Boulders Beach waar een pinguïnkolonie huist, echt zo grappig die beestjes!!

We rijden ook naar de uiterste zuidwester punt van Zuid Afrika: Kaap de Goede Hoop.

Uiteindelijk zijn we nog twee dagen in Kaapstad waar we onze reis mooi afsluiten met wandelingen langs de tafelberg en signal hill en the waterfront.

Geplaatst door joshester 10:38 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Tagged round_the_world Reacties (1)

Laatste daagjes op school

De laatste dagen op school werken we over Azië en vooral over China.
Eerst wordt er nog even hard gewerkt, de laatste lesjes van rekenen, taal, spelling en schrijven worden gemaakt. Het is nu bijna zomervakantie!! Het is al lekker weer en buitenspelen in de zandbak hoort er ook bij!
Voor de laatste dag hebben we een heleboel plannen, we willen Aziatisch eten en ook een Chinese circusact voorbereiden voor het schoolpleinfeest.
We beschilderen eerst aardewerken kommetjes met Chinese karakters en tekeningen. Iedereen maakt zijn sterrenbeeld en zijn Chinese dier op zijn kommetje. We maken placemats met Chinese draken erop.
Voor aan het raam maken we lampionnetjes.
We prikken het Chinese karakter voor geluk en blijdschap uit een rood papier en maken een Chinese draak.
Van klei maken we echte Shiva hoofdjes, wat worden ze ontzettend mooi!!
Met de mama van Hester batikken we Indiase t-shirt die we op het schoolpleinfeest aandoen! We maken ook Vietnamese hoedjes.
Voor het schoolpleinfeest hebben we een echte Chinese draak nodig waar 6 jongens in kunnen. Zijn hoofd wordt door Noa en Job gemaakt. Ook Saar en Nathalie hebben er hard aan gewerkt!
Bart gaat een acrobatische truc laten zien in een kleine doos, Menno tovert hem erin. Natuurlijk moet de doos versierd worden en de toverstaf gemaakt:
Op de laatste donderdag koken we Aziatisch, we maken Nasi en Chinese tomatensoep en we hebben ook Loempia´s gekocht in de supermarkt.
Op de laatste dag kan het diner beginnen, we maken de klas mooi en ook Jos komt met ons mee-eten, gezellig!
We eten natuurlijk met stokjes!

´s Avonds genieten we van het pleinfeest en laten we ons optreden zien.
Eerst laten de Chinese dansers hun kunsten zien:
Daar komt de draak aan!!
en als laatst de Chinese acrobaten, Bart kruipt lenig in de piepkleine doos en Menno tovert hem er weer uit, let op:

Aan het eind van de avond gaat de juf naar huis en bekijkt ze haar mooie cadeautjes en lieve kaartjes van de papa´s en mama´s en de kinderen, wauw. Wat is ze verwend zeg! Laatste_da..ein_320.jpg
Jos is ook erg verwend op zijn werk, zoek zijn mooie campina stropdas en de toet-toet-toetjesvrachtwagen!!

Jongens, heel veel plezier in de zomervakantie en in de nieuwe klas volgend jaar!
Ik zal jullie missen!
een hele dikke kus van (juf) Hester!!

Geplaatst door joshester 3:11 Gearchiveerd in Nederland Tagged events Reacties (2)

Marokko

Van 26 april tot en met 11 mei 2008 zijn we met een autootje rondgetrokken door Marokko. We hebben de koningssteden bekeken, zijn door het atlasgebergte getrokken en hebben de woestijn bedwongen op een kameel :-)
Wat een supermooi en afwisselend land en ontzettend vriendelijke mensen!

de necropool van Chella in Rabat

De kaart van onze reis

mooie hennahanden in Rabat

Onze reis start in Casablanca waar we op het vliegveld slapen. Zondag halen we onze auto op en rijden we naar Rabat. Na Rabat vertrekken we naar Meknès.
Op weg naar Meknès bekijken we Volubilis en Moulay Idriss.

Volubilis

Moulay Idriss

In Meknes wordt de koning verwacht dus het men maakt zich op voor een groot feest.

Een Waterdrager in Meknès

Na Meknès bezoeken we Fès. We hebben ook hier weer een fantastische Riad in de Medina, waar we ontvangen worden met thee en twee ochtenden genieten van een heerlijk ontbijt!

Na Fès rijden we door naar Erfoud, aan de rand van de woestijn. Onderweg zien we het steeds droger worden en passeren we de Gorges du Ziz.

´s Nachts om 4 uur trekken we met een jeep en een chaffeur de woestijn bij Merzouga in om de zonsopgang te bekijken. We rijden eerst een stuk op een kameel en genieten dan van de veranderende kleuren van het zand en de lucht naarmate de zon stijgt en de aarde opwarmt.

De Scarabee laat zich zien zodra de zon opkomt, het is echt een bijzonder mooi beestje!

onze kamelen liggen braaf te wachten

Van Erfoud gaat onze tocht verder naar Tineghir.

In Tineghir wandelen we door de Gorges du Todga. Het is echt verbazingwekkend hoe groen en fris het in een oase is terwijl er twee stappen buiten de oase niets groeit en de droogte heerst.

Van Tineghir gaan we verder naar Ourzazate waarna we slapen in Aît Benhaddou. In de oude Kasbah van Aît Benhaddou zijn de filmopnames voor Lawrence of Arabia gemaakt.

Ouarzazate

Aît Benhaddou

Door het atlasgebergte trekken we naar Marrakech.
In Marrakech kijken we ook weer onze ogen uit en genieten op het Jemaa el Fnaa plein van alles wat er om ons heen gebeurt.

De Medersa Ben Youssef vinden we heel erg mooi:

Na Marrakech zijn we nog een paar dagen in Essaouira waar we lekker wandelen langs het strand en genieten van de zon op de oude vestingmuren van het Portugese fort.

Onze laatste dag brengen we door in Casablanca waar we de extravagant grote Hassan II moskee bekijken en afsheid nemen van Marokko.

Geplaatst door joshester 13:41 Gearchiveerd in Marokko Tagged round_the_world Reacties (0)

(Berichten 31 - 35 uit 55) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 »