China (laatste stukje)

Mooie natuur en een ballonvlucht (!!) in Zuid-China

Guilin
Vanuit Shanghai nemen we het vliegtuig naar Guilin, in het zuid-westen van China. Vliegen is hier gelukkig niet zo heel erg duur zodat het goedkoper is om van Shanghai naar Guilin te gaan met het vliegtuig dan met de trein.
In Guilin willen we eigenlijk in een hostel slapen maar daar vragen ze naar ons zin te veel voor een kamer, we gaan weg en krijgen in een normaal hotel een kamer tegen een veel betere prijs. Onze onderhandelings skills verbeteren nog steeds! Er is zo langzamerhand niets meer waar we niet flink over onderhandelen (hotelkamers, ontbijt, fruit, buskaartjes etc.).
Guilin ligt midden in het Karstgebergte; mooie heuvels die her en der uit het landschap opdoemen.

We beklimmen een van de bergen in de stad en gaan naar de Rietfluitgrotten. Deze druipsteengrotten zijn erg mooi, de Chinezen hebben ook hier weer een knap stukje werk geleverd in de presentatie van de grot. Overal zijn gekleurde lampen op gericht en de Chinezen weten in alle rotsen wel iets te zien. Onze gids wijst ons op leeuwen, uilen, kwallen, kikkers, champignons, oude mannetjes, zelfs de kerstman met kerstboom (!) en nog veel meer.

's Avonds eten we heerlijk in een Sichuanees restaurant, voor 8 euro krijgen we 5 verschillende gerechten en een lekkere pot thee. Heerlijk gebakken boontjes met knoflook, aardappelsliertjes in een lekker sausje, hele hete kip met paprika en een enorme pan kippensoep met spinazie. We delen alles samen, zoals het hoort in China: alles staat midden op tafel en iedereen prikt uit de gerechten met zijn stokjes.

Yangshuo
De dag erna gaan we naar Yangshuo, een dorpje iets ten zuiden van Guilin. Bij het busstation vragen we voor de zekerheid na of we meteen vertrekken omdat we weten dat we anders gerust een uur zitten te wachten in een lege bus (er is namelijk keuze zat). Ja ja geen probleem en we vertrekken meteen. Helaas rijdt de bus daarna een uur stapvoets door Guilin om passagiers te ronselen en we vertrekken pas echt als de bus helemaal vol zit. Grrrrrrrr... We winden ons behoorlijk op, ook al omdat ze ons eerst 4x teveel wilden laten betalen, zelfs over de buskaartjes moet je in China onderhandelen!
We hebben een leuk hotelletje met een balkon waarop we 's middags even bij kunnen komen van onze busrit.
's Avons eten we met een Amerikaanse en een Indiase vrouw. Ze werken allebei als psycholoog aan een universiteit in Oregon, Amerika. Ze hebben in Beijing voorlichting gegeven op de universiteit. Met hen hebben we het erover dat de Chinezen echte groepsdieren zijn. Ze reizen vooral in groepen en stellen daarbij ook weinig vragen. Je ziet ze ook steeds achter hun groepsleider aansjokken. In Beijing hadden de twee Amerikaansen een gids die het ook heel vervelend vond dat Amerikanen altijd zoveel vragen stellen en hun eigen programma willen maken.
In Yangshuo maken we een boottochtje door het karstgebergte, bij de bergen die ook staan afgebeeld op het 20 Yuan biljet. We gaan eerst met een lokaal minibusje naar Xinpin. Eerst zijn we de enigen in de bus maar binnen een paar minuten stroomt de bus vol en gedurende de rit door het platteland stapt jan en alleman in met zijn waar en spullen. Enorme zakken met een soort meloenen, kleren, rijst en wie weet wat nog meer gaan mee in de bus. Oude mannetjes en vrouwtjes, moeders met kinderen, op een gegeven moment zit de bus zo vol met mensen en spullen dat we zowat bij elkaar op schoot zitten. Hierna vinden we een bamboebootje (na flink afdingen!) waarop we helemaal met z'n tweetjes zitten, wat een rust!
P1070327.jpgP1070337.jpgP1070357.jpgP1070382.jpgP1070388.jpgP1070393.jpg

Een marktje aan het water

wauw, dikke bamboe!

Na onze boottocht wandelen we door het slaperige stadje waar een oudere meneer zit te schilderen en weer veel mensen op straat spelletjes zitten te doen.
P1070459.jpgP1070462.jpgP1070466.jpgP1070470.jpgP1070472.jpgP1070477.jpg

Daarna gaan we weer met het lokale busje terug wat nog voller wordt gepropt dan op de heenweg :-).
In China hebben alle baby's en kleine kinderen broekjes aan met een gat erin bij hun billen. Het ziet er echt heel raar uit. Als de kinderen moeten plassen gaat het zo door het gat in hun broekje. We hebben nu al een paar keer gezien dat een kindje midden in een tempel zit te plassen. In Yangshuo bij het busstation houdt een moeder haar baby tenminste nog netjes boven een afvalton. Op deze manier scheelt het in ieder geval een hoop luiers (is het misschien ook wat voor Senna, Marjolein?).

Zondag huren we twee fietsen en gaan we het platteland op. Eindelijk lukt het ons om de horde Chinese touristen achter ons te laten en ervaren we de rust van de bergen, de rijstvelden en slaperige boerendorpjes. Om ons heen zijn de mensen hard aan het werk, de rijstoogst is net geweest en nu worden de landjes netjes opgeruimd en klaargemaakt voor de winter.
Oude mannetjes en vrouwtjes stappen voorbij met enorme ladingen hout, stro, bamboe en water op hun rug. Sommigen lopen ontzettend krom en moeilijk van een leven lang werken in de rijstvelden en sjouwen met zware vrachten. We hebben het plan om naar het dorpje Fuli te fietsen. We fietsen meerdere keren verkeerd maar worden door de mensen geholpen om de goede weg te vinden. Juist als we de verkeerde paadjes kiezen komen we langs de mooiste plekjes en uitzichten. De mistige karstbergen doemen op achter de stoppelige velden, zo mooi!
Uiteindelijk nemen we het pontje naar Fuli waar we lekker rondwandelen om vervolgens weer terug te fietsen naar Yangshuo.
P1070526.jpgP1070529.jpgP1070535.jpgP1070554.jpgP1070560.jpgP1070564.jpg

Wachten op het pontje naar Fuli

We kopen heerlijke mandarijntjes, bananen en appels bij een fruitstalletje. De mandarijnen komen net vers van de boom (we hadden ze wat eerder ook zelf kunnen plukken maar hebben ons weten te beheersen), hmmm!
Vandaag komen we ook een begrafenis tegen. Het is een hele optocht. De voorste mensen lopen achterste voren, de kist is heel mooi versierd met gekleurde bloemen en achter de kist lopen twee grote draken. De optocht wordt begeliedt door trommelaars. Het gaat heel anders dan bij ons.

Ballonvaren!!!!
Maandag doen we iets heel bijzonders. We gaan varen met een ballon. Dit zat helemaal niet in de planning maar toen we gisteren enthousiaste verhalen hoorden en er vervolgens werd gezegd hoe duur (of eigenlijk in verhouding tot een Nederlandse ballonvaart goedkoop) hadden we er wel erg veel zin in.
's Ochtends worden we heel vroeg opgehaald en worden we naar een veldje buiten het dorp gebracht. Een aantal jongens zijn al druk met de ballon. Eerst blazen ze lucht in de ballon waarna ze de lucht verwarmen met een flinke vlam (wat een mooi gezicht). Daarna klimmen we snel in het mandje en gaan we de lucht in! We vliegen door de mistige bergen heen, over de akkertjes en riviertjes. Langzaam ontwaakt het landschap en beginnen er bootjes te varen en mensen doen hun was in de rivier. Soms vliegen we heel laag, dan weer heel hoog. Soms tussen de bomen en bergen door en soms ver erover heen. We zitten met ons tweetjes in ons mandje en hebben echt een heel bijzonder gevoel!

We vliegen over de toppen heen!

Da's dus ons ballonneke :-)

's Avonds gaan we naar een voorstelling iets buiten het dorp op de rivier. Het is een voorstelling die gechoreografeerd is door San Jie Liu, wie ook de openingsceremonie van de Olympische spelen heeft bedacht.
Gelukkig zitten we weer tussen honderden Chinese touristen! Maar het is wel erg mooi. De bergen in de omgeving worden mooi verlicht en er doen meer dan 600 lokale mensen mee die dansen op bootjes op het water en zingen.
Het hotelletje in Yanshuo is trouwens erg leuk, het wordt gerund door drie jonge enthousiaste meisjes die alles willen weten van ons. We hebben leuke gesprekken et ze. Het grappige is dat ze heel direct zijn. Een van de meisjes was eerst heel dik en had erg dikke billen, vertelt ze, sinds ze aan het moutainbiken is, is ze veel gespierder, ze heeft zelfs een ' hard but'. De algemene Chinees is best direct, ook als het om complimentjes (naar ons idee eerder beledigingen) gaat. Hierdoor kun je wel alles aan ze vragen, da's fijn.

Woensdagochtend stappen we in de bus naar de Chinees-Vietnamese grens. Bij de grens verloopt alles redelijk soepel en aan de andere kant stappen we weer op de bus naar Hanoi.
Meteen valt op dat er weer reclame wordt gemaakt voor buitenlandse merkproducten (coca cola, samsung, etc.), dat hebben we in China nergens gezien (alleen reclames van de eigen producten). Het land lijkt ook een stuk armer en de verkeersdrukte is weer enorm.

We "moeten" China weer verlaten..., ons Chinese visum wordt 'uitgestempeld'.

Maar we hebben veel zin in Vietnam!!! Ons Vietnamese visum wordt ' ingestempeld'.

Geplaatst door joshester 1:38 Gearchiveerd in China Tagged round_the_world Reacties (5)

China (deel 1)

Beijing, Pingyao, Xi'an, Luoyang en Shanghai

Onze reis tot nu toe:

Beijing
Vrijdagnacht (25 oktober) vertrekken we vanuit Kathmandu naar het vliegveld en vliegen over Guangzhou naar Beijing. We moeten overstappen op Guangzhou maar onze bagage gaat niet automatisch door naar Beijing. We vinden het erg spannend omdat we maar anderhalf uur hebben om door de douane te gaan, over te stappen, onze bagage op te halen en opnieuw in te checken. Uiteindelijk maken we ons druk om niks omdat het vliegveld van Guangzhou zo efficient is dat we alles binnen 15 minuten hebben geregeld en we ons dus zelfs nog een uur en 15 minuten zitten te vervelen!
Beijing is een soortgelijke ervaring, wat een stad, wat een luxe, opgeruimdheid en efficientie, kortom, we hebben het gevoel terug te zijn in de beschaving.
Zaterdag doen we niet zo veel, we slapen een beetje bij van de vlucht van vannacht. Via via horen we dat de Nederlandse ambassade in Nederland een borrel heeft georganiseerd voor de avond waar Balkenende ook een praatje komt houden. Alle Nederlanders in Peking zijn ervoor uitgenodigd. Wij zorgen dus wel dat we van de partij zijn; echt grappig allemaal Nederlanders die om verschillende redenen in Peking zijn (Balkenende is er vanwege de ASEM top). We krijgen allemaal lekkere hapjes en drankjes voorgeschoteld en voelen ons echt heel verwend!! Leuk om zo te beginnen in China.

Op zondag bezoeken we de Hemelse tempel die in een mooi park ligt waar we ook genieten van de herfstkleuren. Het is weekend dus in het park is het een drukte van belang. Veel Chinezen vieren hier lekker hun vrije dag.
In de pavilioentjes zijn groepen mensen aan het zingen of maken ze muziek. Iemand speelt accordeon, precies zoals Hesters opa altijd deed, we gaan dichtbij op een bankje zitten en genieten mee.

De houten balken in de pavilioens zijn met mooie tafereeltjes beschilderd

Op maandag gaan we naar de Chinese muur bij Mutianyu. We zijn er heel erg vroeg zodat we de eerste drie kwartier helemaal alleen lopen, wauw! We vinden het echt geweldig, het is echt een enorme muur (wat kan je er anders van zeggen, president Clinton had ooit hetzelfde commentaar). Het is heerlijk mooi weer met een heldere blauwe lucht en wederom mooie herfstkleuren.

Goed kijken; Jos loopt al een heel eind verder!

Jos, wacht!!!

Soms is de muur heel erg steil, we voelen onze beenspieren behoorlijk!

Ook over de verste bergtoppen zien we de muur lopen

's Middags bezoeken we het zomerpaleis waar de Chinese keizers en keizerinnen zich terugtrokken als het in de stad te warm werd. Het paleis ligt in een prachtig park met een enorm meer en verschillende poorten en tempels. Sommige pagodes liggen elegant naast vijvertjes en mooie tuintjes. Dit is echt het China wat je je voorstelt als je een Chinees sprookje leest (over de keizer en de nachtegaal bijvoorbeeld).

Op dinsdag bezoeken we het Tiananmen plein (waar Mao nog op zijn volk neer kijkt!) en de verboden stad waar de keizers woonden. De stad is 500 jaar lang verboden terrein geweest voor 'normale' mensen.

In het Beihai park bekijken we de muur met de negen draken (17e eeuw). Echte Chinese draken :-).

In de jeugdherberg ontmoeten we een hoop interessante mensen. Twee meisjes uit Ethiopie hebben net een cursus van 6 maanden achter de rug bij een wereldberoemd (in China tenminste) instituut voor acrobatiek. Ze werken op Europese cruiseschepen waar ze voorstellingen met de hoela hoep (?!) geven.
Een mooi gesprek hebben we met een jongen uit Iran. Hij vertelt ons veel over zijn land en de mensen. Hij vindt het vervelend dat er nu een extremistische regering aan de macht is in Iran. Volgens hem is het merendeel van de bevolking van Iran niet blij met de regering. Hij heeft wel het gevoel dat binnen nu en 15 jaar het tij zal keren in zijn land. Los van de regering denkt hij dat Iran een heel veilig land is voor reizigers en geeft hij aan dat er prima te reizen valt voor ons.
Tijdens onze reis hebben we al veel bijzondere gesprekken gevoerd met mensen van over de hele wereld. Sommige gesprekken halen je echt uit je eigen coconnetje van gedachten en geven je een ander kader of perspectief. We horen, zien en praten over dingen waar we thuis nooit aan zouden denken.

Op woensdag bezoeken we de Lama tempel, in de tempel staan verschillende Buddha beelden (waaronder een hele grote van wel 18 meter). Iedereen eert de beelden door wierookstokken (echt enorme stokken) te branden.

We verbazen ons wel over de winkelstraten in Beijing (New York en Parijs zijn er niets bij!), het lijkt erop dat de communistische Chinezen er op een aardig kapitalistische manier op los consumeren!
Wat kun je trouwens lekker eten hier in China!!

Op woensdagmiddag nemen we de nachttrein naar Pingyao. Ook in de trein loopt alles al erg efficient. We worden een half uur voordat we eruit moeten wakker gemaakt en uit de trein begeleid (we moeten er 's nachts om 3:30 uit, vandaar!). In elke coupe staat bewaking, er komen dus geen ongenode mensen in de trein (heel anders in India!).

Pingyao
Donderdagochtend heel vroeg arriveren we in een jeugdherberg die in een van de oude panden van Pingyao huist, onze kamer grenst aan een mooie binnenplaats. De komende dagen wandelen we heerlijk door het oude stadje dat voornamelijk bestaat uit statige huizen met mooie binnenplaatsen en typisch Chinese poortjes en krullende dakjes met draken en mooie schilderingen. Het oude gedeelte van de stad is nog helemaal ommuurd door de oude stadsmuur waar we heerlijk overheen paraderen. Van bovenaf is het Chinese leven in de huisjes en binnenplaatsjes beneden duidelijk zichtbaar. Brommertjes met laadbakken erachter met ronde blokken steenkool snorren door de straten, mais en pepertjes liggen te drogen op de daken en oude mannetjes spelen kaart of een spel dat erg op dammen lijkt. De rookpluimen kringelen uit de schoorstenen. Oma's met hun kleinkinderen genieten van het herfstzonnetje.

Ons hostel met mooie binnenplaats

De Confuciustempel

Gebedshangertjes, sommige mensen schrijven er een wens of gebedje op en hangen het hangertje in de tempel bij een beeld of altaar

Als we onze eerste avond in Pingyao ergens gaan eten komen we terecht in een restaurant waar alleen Chinezen aan het tafelen zijn. Er wordt een verjaardag gevierd (waah! luidruchtig! wij kunnen elkaar nauwelijks verstaan!). Er staat een enorme taart, een Nederlandse bruidstaart zou er niets bij zijn. Als de taart aangesneden wordt krijgen wij de eerste twee stukjes, echt leuk!

Xi'an
Zaterdagavond vertrekken we met de nachttrein naar Xi'an (9,5 uur). We hebben erg veel zin om te gaan want Henk komt vanuit Yantai (waar hij voor de VMI aan het werk is) naar Xi'an gevlogen om een dagje bij ons te zijn (jippie!!). Zondag vroeg in de ochtend komen we aan op het station in Xi'an en haasten we ons naar het hotel waar we snel een douche nemen waarna we naar de kamer van Henk rennen. We ontbijten met elkaar en wandelen rond in Xi'an. We bekijken de Pagoda van de wilde ganzen (589 N.C., gebouwd ter ere van de monnik Xuang Zang die de sutra's van Gautama Buddha vanuit India mee terug nam naar China) en we wandelen over de stadsmuren heen. Het is heerlijk weer dus we genieten ook heerlijk van een terrasje en lekkere Chinese jasmijnthee. Fijn om weer even bij te kletsen met Henk en de verhalen van thuis te horen!

Lekker even knuffelen met m'n papa!!

's Avonds is het wel heel gek om Henk weer uit te zwaaien en de volgende dag weer ' alleen' in Xi'an te zijn.
Maandag bezoeken we samen het terracotta leger wat we echt fantastisch vinden. Het leger is in 210 V.C. gemaakt om de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi, te bewaken en beschermen in zijn graf. Het leger bestaat uit 8099 krijgers en paarden. Helaas zijn veel ervan in scherven gevonden en wordt er nog druk gerestaureerd. Wat we erg mooi vinden is dat geen enkele krijger hetzelfde is. Elke krijger heeft een eigen lichaamsbouw, houding en uitdrukking op zijn gezicht. Als je door de spleetjes van je ogen kijkt zou het maar zo kunnen dat ze allemaal tot leven komen.

Luoyang
Dinsdag nemen we de bus naar Luoyang (7 uur). In Luoyang zijn we in eerste instantie een beetje lui maar de tweede dag bekijken we de Longmen (wat drakenpoort betekent) grotten (uit 428 N.C. en later). In de grotten zijn beelden van Buddha en Bodhisattva's te zien. Sommigen zijn enorm groot (en anderen piepklein). De grotten liggen aan een mooie rivier.
Na de grotten bekijken we ook een bijbehorend klooster waar Monikken hardop hun sutra's oefenen.

Op vrijdag gaat Jos naar de kapper (het wordt nog korter dan in Kathmandu!!) en lopen we lekker door het oude deel van Luoyang heen. Hier zie je meer hoe de ' gewone' mensen leven die voor hun huisjes en winkeltjes zitten te eten, koken, spelletjes doen en met elkaar kletsen.
's Avonds nemen we de nachttrein naar Shanghai, we bereiden ons voor op een lange rit (17 uur) en een fascinerende stad!

Eten met stokjes en een fonetisch woordenboekje
Onze Chinese vaardigheden nemen een sprong voorwaarts, we kunnen al behoorlijk met stokjes eten en we oefenen hard op onze woordenschat. Dit laatste is best lastig want als we net denken een aantal woorden goed uit te kunnen spreken, maken ze ons in een ander deel van het land duidelijk dat ze het daar toch echt anders uitspreken. De verschillen in dialect zijn in China best groot! Het is in China wel erg handig om een paar woordjes te kennen omdat de mensen over het algemeen weinig tot geen Engels spreken.
Een kleine blik in ons eigengemaakte woordenboek (met de uitspraak zoals wij hem ' geleerd' hebben). hallo - nie houw
tot ziens - sedjen
het bonnetje (geleerd van Henk) - fapjo
goede nacht - wan an (spreek an twee toonhoogtes hoger uit dan wan)
grote fles water - dasjoe,ee
kleine fles water - sosjoe,ee
geen probleem - meewenti
ik snap het niet - wobedong
het is te duur! (hebben we erg vaak nodig!) - taikile!
hoe duur is het? - dwo sha chjan
treinstation - hocheshan
tsja en daar blijft onze kennis dan ook wel weer toe beperkt. Het Chinees lijkt ook echt op niks wat we kennen. Waar we het Nepalees nog wel een beetje leken te begrijpen, snappen we van deze taal echt helemaal niks, wat soms wel tot grote hilariteit (met name van de Chinezen :-) leidt. Bijvoorbeeld in de trein als de conducteur ons iets probeert uit te leggen en niemand in de trein een woord Engels spreekt of begrijpt. We zijn er in dit geval ook nooit achter gekomen wat de conducteur ons wilde vertellen......

huh, het boekje wat we in Pokhara gevonden hebben biedt niet altijd uitkomst wat uitspraak betreft. Grappig dat men zelfs 'Carrefour' en Rolex anders uitspreken (i.e. Tsjallefoul en Lolex). Ook de Pizza Hut en McDonalds hebben een Chinese naam.

smak smak

Shanghai
In de trein ontmoeten we een meisje dat een beetje Engels kan. Ze is erg blij om bij ons in de coupe te zitten omdat ze nog nooit buitenlanders heeft ontmoet (wij, op ons beurt, vinden het erg bijzonder om iemand te ontmoeten die Engels spreekt). Alleen bij haar op school zitten een paar mensen uit Nigeria maar daar praat ze niet mee. Donkere mensen vindt ze eng, ze houdt meer van witte mensen zegt ze (wij kijken elkaar bij deze opmerking totaal verbijsterd aan!). Het is grappig hoe vleiend ze met ons praat. Het gesprek staat bol van de complimentjes en ze vertelt veel over haar fantastische vaderland en alles wat heel beroemd is in China (wijn, kaas (!), bergen, chocolade, steden etc., etc., etc.). Veel verder dan dit komen we niet tijdens het gesprek.
Hoewel de eerdere treinreizen in China ons goed zijn bevallen is deze echt verschrikkelijk. We hebben twee plekken dichtbij de wc's. De hele nacht komen er mensen langs, rochelen en spugen de mannen er flink op los op het toilet en is de stank (roken mag op het toilet en plas ruikt over het algemeen ook niet heel fris) niet meer echt uit te houden!
Zaterdagmiddag komen we aan in Shanghai. Als we de stad ingaan wordt het al donker en genieten we van alle felverlichte gebouwen. Aan het water zien we het mooie ' parelgebouw' en de boten met enorme reclames. We eten heerlijk bij een Japans restaurant.

Zondag wandelen we door het oude gedeelte van de stad. Het is enorm touristisch, het is weekend en iedereen is hier lekker van aan het genieten. Het is grappig om te zien dat de Chinezen zelf ook (of misschien juist) aan de meest verschrikkelijke touristische dingen meedoen. Zo staat er enorme rij bij een standje waar je een foto van jezelf kan laten maken als antieke Chineze keizer of keizerin, hihi!

En overdag

In de middag heeft Hester de tijd van haar leven, ze leeft zich uit in een enorme winkel waar parels tegen de beste prijs te krijgen zijn. We kopen wat kettinkjes, armbandjes en oorbellen, helemaal niet duur. Heerlijk!!

Op maandag slapen we lekker uit en bezoeken we het Shanghai museum wat in het teken staat van de Chinese geschiedenis. We bekijken sculpturen, kalligrafie (grappig om te zien hoe het Chinese schrift en de karakters zich in de loop van de eeuwen hebben gevormd en zijn veranderd), schilderkunst, voorwerpen van jade, munten en traditionele kledij. Het is echt een mooi museum waar alles mooi tentoongesteld is.

's Middags laten we ons een echte theeceremonie welgevallen. Grappig hoe de thee van het ene potje in het andere heen en weer gegoten wordt voordat het in je kopje terecht komt. Eerst moeten we uit een klein kopje drinken en daarna pas uit het grote. In Jos zijn kopje ontvouwt zich een hele mooie bloem.

's Avonds sluiten we aan in de rij op straat bij een van de meest bekende standjes met Jiaozi of dumplings (we hebben de Nederlandse naam nog niet ontdekt), voor 2 euro eten we ons hele buikje rond terwijl we omringd worden door smakkende en genietende Chinezen. Het smaakt ons erg goed!

Jos in de rij

Tijdens onze reis door China lezen we allebei het boek ' Wilde zwanen' van Jung Chang. Het gaat over de geschiedenis van China van 1850 tot 1992 en geeft een fascinerend beeld over wat het land en de mensen allemaal mee hebben gemaakt hier.

China bevalt ons tot nu toe erg goed. Het land is ontzettend anders dan we hadden gedacht, het lijkt zich als een trein te ontwikkelen en zich te ontdoen van zijn verleden. Het reizen gaat erg goed. We vragen ons soms wel af of we het 'echte' China te zien krijgen. De gesprekken met Chinezen blijven een beetje op de vlakte en ook touristische sites en musea zetten een mooi beeld neer. Soms zie je een glimps van een ander leven. Toch wordt je als tourist wel over bepaalde paden geleid, het lijkt hier moeilijker om van het pad af te wijken.

De komende dagen vermaken we ons nog in Shanghai, aan het einde van de week gaan we afreizen naar het zuiden van het land waar we een paar dagen in de omgeving van Guilin en Yangshuo willen blijven.
Het wordt echt tijd om af te gaan zakken want China maakt zich op voor de winter en dat is af en toe al goed merkbaar. Wij lopen inmiddels ook al warm voor Vietnam! To be continued!

Geplaatst door joshester 1:53 Gearchiveerd in China Tagged round_the_world Reacties (5)

Nepal

Dichte jungle, neushoorns, olifanten wassen (!!!), een fantastische trekking en prachtig Kathmandu!

Kathmandu
Op zondag de 28e staan we vroeg op en vertrekken we naar het vliegveld in Varanasi en vliegen naar Kathmandu. Het vliegveld is echt piep en piepklein en zelfs nog dicht als wij aankomen! De veiligheidschecks etc. zijn hier ook heel bijzonder!
In de middag komen we aan in Kathmandu en vinden een prima hotel in een rustig straatje in Thamel. Eindelijk vinden we een heerlijk restaurant en we genieten van de rust en de mogelijkheden in deze stad!
Maandag en dinsdag lopen we lekker rond in de stad en bekijken de Swayambonath stupa (wauw!! echt fantastisch!). Deze stupa ligt hoog op een heuvel boven de stad. We klimmen rustig naar boven en genieten onderweg van de gebedsvlaggen, buddhabeelden, de aapjes en de mensen. De sfeer is heerlijk rustig en vredig. Bovenaan is het uitzicht prachtig en de stupa is adembenemend. De ogen van Buddha zijn op de goudkleurige piek geschilderd en kijken naar alle kanten uit over de stad.
We steken ook weer een kaarsje aan dat we kopen van een vriendelijke vrouw met een kaarsenstalletje.

Gebedswielen die van iedere pelgrim een draai krijgen

Uitzicht over Kathmandu

Overal wapperen Tibetaanse gebedsvlaggetjes

We bezoeken ook de stupa van Bodnath, deze lijkt erg op de eerste stupa maar is veel en veel groter. We bekijken hier ook een buddhistisch klooster. Straatkindertjes halen hier kattekwaad uit met een koopman die ze steeds boos achterna zit.

's Middags gaat Jos naar de kapper (!!!) in een fruttig klein kapperszaakje. Hij wil zijn haar gemillimeterd (sorry Marleen en Anne-Marie!). Na drie halen met de tondeuse valt de stroom uit (aargh!!) en ziet Jos er niet meer uit. Gelukkig krijgt de kapper het voor elkaar om met de schaar Jos zijn haar te bedwingen en ziet het er na 3 kwartier prima uit. Imiddels is wel de hele straat uitgelopen om Jos te bekijken. Jos krijgt nog een 'gratis' massage waar Hester het spaansbenauwd van krijgt (ze draaien zijn nek alle kanten op, slaan hard op zijn hoofd en draaien zijn armen op manieren die we niet voor mogelijk hielden!).

Hierna bekijken we Durbar Square (waar de paleizen staan van de voormalige koningen en een boel tempels) waar een festival gaande is. Het Hindu festival legt de hele stad (en waarschijnlijk het hele land) lam, het is zo druk dat zelfs lopen erg langzaam gaat. We doen er een uur over om van Durbar Square naar Thamel te komen (normaal 15 minuten).

Deze dagen hebben we in Thamel ook nog even flink geshopt; we hebben water- en winddichte jasjes, een warme jakwollen sjawl, handschoenen en mutsen en poncho's gekocht voor onze trekking (allemaal heel goedkoop hier).
Op de trekking zullen we onze warme spullen hard nodig hebben.

Chitwan National Park
Op woensdag staan we lekker vroeg op en vertrekken we met een lokale bus (7 uur) naar Chitwan. Als we uit de bus stappen worden we met een soort jeep en een bootje naar ons resort gebracht wat midden in het park op een eilandje in de Narayani rivier ligt.

We zitten echt midden in de jungle. Ons hutje kijkt uit op de rivier, er is hier alleen van 8 tot 10 ' s avonds stroom en we horen alleen de geluiden van de jungle. Wat een rust!
In de middag gaan we meteen op olifantensafari. In een klein bakje zit je met z'n 4-en op de olifant! De Mahut (de berijder van de olifant) is erg lief voor zijn olifant. Hij rijdt hem als een paard en geeft aanwijzingen met zijn benen en praat zachtjes tegen hem. De olifant houdt heel galant takken en bomen voor ons aan de kant met zijn slurf, zo lief! We komen een neushoorn tegen en lopen een hele tijd achter hem aan. We zien hem echt van heel dichtbij (3 meter ofzo). Best spannend.

Het uitzicht van bovenaf: een olifantenkontje en veel gras en riet (van wel 4 meter hoog!).

Onze neushoorn

's Avonds genieten we van de heerlijke stilte en van 4 enorme spinnen in onze badkamer!

De volgende ochtend maken we een junglewalk. We zien een hoop vogels, enorme spinnenwebben, insectjes (Hester heeft een bloedzuiger, bleh!!) en de verse sporen van een tijger (zie hieronder)!!!!! Gelukkig komen we hem niet tegen.

's Middags gaan we badderen met de olifanten. Wat geweldig! Je mag op de olfant zitten (zo bijzonder met je blote vel op die olifantenhuid, verbazingwekkend zacht eigenlijk!). De olifant haalt grapjes uit want hij probeert je van zijn rug in het water te gooien en spettert je nat met zijn slurf. We hebben echt de grootste lol met hem! Het is echt mooi om te zien hoe zachtaardig en lief zulke grote beesten zijn. Met een haal van zijn slurf of zijn poot kan hij je van alles doen maar je voelt je echt veilig bij ze. Wat een lieve beesten!
Het is ook mooi om te zien wat een bijzondere band de Mahut en zijn olifant hebben. Als het olifantje klein is krijgen ze hun eigen Mahut die hen opvoedt en hun hele leven bij ze blijft. Olifant en Mahut hebben ook echt hetzelfde karakter! Mooi hoor!

Hester haar olifant verdwijnt onder water

Ons hutje!

De komende twee dagen maken we nog een olifantensafari en zien hertjes, wilde zwijnen en apen. Jos mag op de olifant klimmen via zijn slurf, spannend! We krijgen ook nog een heerlijke slurfknuffel, hihi!
We relaxen flink voor ons hutje en zien aan de overkant van de rivier steeds hertjes komen en gaan en apen halen capriolen uit in de bomen. Heerlijk!

Een giftig addertje in onze ' tuin'

Pokhara
Op zaterdag vertrekken we vroeg uit Chitwan en reizen met een (erg) lokale bus (7 uur) naar Pokhara (lees: de busrit is doodsaanjagend eng, 7 uur lang denken we dat we in afgronden zullen storten omdat de chaffeur echt als een idioot rijdt, bovendien is de bus veel te laag voor ons en stoten we bij elke hobbel gemeen ons hoofd).
In Pokhara hebben we weer een heerlijk hotel en bereiden we ons voor op de trekking. Pokhara ligt aan een mooi meer en de bergen waar we in gaan wandelen (de Annapurna range) lonken al naar ons.

kleuterklasje leert al Engels!!

De Lakeside

We laten een t-shirtje voor Hester maken met yakjes er op

De Annapurna Base Camp Trek
Op maandagochtend worden we opgewacht door onze gids en drager in ons hotel en gaan we op weg!
We wandelen de Annapurna base camp trek met hier en daar een uitstapje zodat we 13 dagen onderweg zijn. Het hoogste punt wat we bereiken is 4130 meter wat echt hoog genoeg blijkt te zijn!
Een kaartje van de pieken en dalen van onze klim:

De eerste dagen lopen we door de terassen in de bergen waarop mais, rijst, linzen en graan groeien. Geleidelijk neemt de landbouw af en lopen we het regenwoud in. We zien aapjes rondzwieren in de bomen en lopen langs watervallen in alle soorten en maten. Het wandelen valt ons voornamelijk de eerste twee dagen erg zwaar. Op de tweede dag stijgen we 1500 meter en de dag erna klimmen en dalen we ook flink. Helaas is het in Nepal niet een kwestie van klimmen en aankomen op het hoogtse punt, op sommige dagen moeten we al onze geklommen hoogte ook weer prijsgeven en net zo hard weer dalen. We laten heel wat zweetdruppels achter op de trappetjes en paadjes. De omgeving is fantastisch.
Het leven van de mensen die hier wonen bestaat uit hard werken. Ze bebouwen zelf hun land en sjouwen met of zonder ezeltjes van alles de berg op en af. Wij slapen in 'lodges' die aan de huisjes van de mensen zelf zijn vastgebouwd. Ze zijn erg basic en hoe hoger we komen hoe mooier het wordt. Op een gegeven moment kun je je alleen nog wassen met een hot bucket! We purifceren ons water omdat mineraalwater op deze hoogte niet meer te krijgen is (met dank aan de druppels van Han en Elisabeth!).

Een vlinder met mooie camouflage!

Op de derde dag staan we vroeg (4 uur) op om Poon Hill te beklimmen en de zonsopgang te bekijken, zeker de moeite waard!! Het is wel heel erg koud dus we pakken onszelf goed in! Vanmorgen zien we eigenlijk voor het eerst de besneeuwde toppen omdat de eerdere dagen erg mistig waren. Als de zon opkomt voelen we ons echt de koning te rijk!

En weer op weg, we dalen weer af van Poon Hill en wandelen het regenwoud weer in.

Wat een mooie schommel!! Deze schommels zie je overal en de kinderen hebben er erg veel lol mee

Ja, dat hele dal gaan we nog door!

Machapuchre of de Fishtail mountain

ai, die bruggetjes in Nepal, af en toe echt heel eng!

Op de mist kunnen we onze klok gelijk zetten! Elke middag rond 2 uur

's Nachts is het in de lodges best heel erg koud. Hoe hoger hoe kouder natuurlijk en vanaf 2500 meter vriest het 's nachts zodat we met al onze kleren in onze slaapzak liggen en ook nog extra dekens krijgen van Subba.

Als we op de 8e dag aankomen op het hoogste punt: Annapurna Basecamp (4130 meter) zijn we al het zware klimmen vergeten (hoewel het laatste stukje echt heel traag gaat, voetje voor voetje schuifelen we de berg op vanwege de hoogte). We worden omgeven door giganten van 7000 en 8000 meter met prachtige besneeuwde toppen: WAUW!!. 's Avonds als de zon ondergaat, de bergen paars en roze kleuren en de maan zijn plek inneemt naast een van de besneeuwde reuzen filosoferen we over de wereld en ons leven.

Deze torentjes bouwen de Nepalezen om te vragen voor een veilige tocht door de bergen, samen met twee Engelsen waar we een eind mee hebben gelopen bouwen we ook een torentje/stupa'tje

mmm, jezelf wassen met een ' hot bucket' terwijl het om je heen 2 graden onder nul is!!

Op weg terug:

In een van de dorpjes waar we slapen zijn de geitjes zo lief, ze komen heerlijk knuffelen met je en liggen uren op je schoot (best lekker warm als je het een beetje koud hebt!)

Vanwege het festival hebben veel mensen (gekleurde) rijst op hun voorhoofd

Van links naar rechts: Subba, Jos en Sanjit

Op de laatste dag (gelukkig de laatste!) begeven Hester haar bergschoenen het, best een emotioneel moment. Ze heeft ze al bijna tien jaar en ze hebben haar al een behoorlijk deel van de wereld over gedragen, snik!

Onze gids Subba en onze drager Sanjit (16!!!) zijn echt geweldig. We hebben het heel erg gezellig met ze en leren veel van ze over Nepal en hun leven. Aan het eind van de trekking hebben we echt een speciale band met ze!
Subba vertelt ons over zijn dorp en zou het liefste zien dat we komen lesgeven op school. Helaas staat ons Chinese visum dat niet toe. Terug in Pokhara kopen we een grote stapel Engelse en Nepalese leerboekjes voor verschillende leeftijden, lege schriftjes en potloden, die Subba mee kan nemen naar zijn dorp voor het schooltje.

De laatste avond gaan we uit eten met Subba en Sanjit en nemen we afscheid. Voor de mannen hebben we wat warme kleren (tijdens de trekking kwamen we erachter dat ze die niet hadden) gekocht waar ze erg blij mee zijn. Bij het afscheid krijgen we dikke knuffels en hebben de mannen tranen in hun ogen!
Na 14 dagen Daal Bhat (rijst, linzenprut wat je over je rijst heen moet gooien, spinazie en aardappelcurrie met een soort koekje) te hebben gegeten is het trouwens wel heerlijk om weer een keertje pizza te eten in Pokhara (zelfs Sanjit en Subba kiezen hiervoor)!

Bhaktapur
Na onze trekking reizen we terug naar Kathmandu (weer 7 uur met de hobbel de bobbel bus, hoewel deze chaffeur en bus veel beter en veiliger zijn dan van Chitwan naar Pokhara). Vanuit Kathmandu trekken we verder naar Bhaktapur (een van de koningssteden in de Kathmandu vallei) waar we een paar nachtjes slapen. We hebben een fanatastisch guesthouse. Ons raamje kijkt uit over het grote plein met tempels en ' s ochtends worden we gewekt door de belletjes van de ochtendrituelen in de tempels.

In de stad zijn veel ateliertjes waar schilders Tibetaanse mandala's schilderen

In de hele stad zijn ze druk met de rijstoogst

Vrijdag aanstaande hebben we een vlucht naar Peking (spannend!!). We hebben erg genoten van Nepal, van de mooie natuur, de prachtige bergen, de mooie tempels en stupa's en de gastvrijheid en de goedlachsheid van de mensen! (en natuurlijk van het ' Om Mani Padme Hum' dat overal klinkt, hoewel het wel even lekker is om dat een tijdje niet te horen!!)

Geplaatst door joshester 6:08 Gearchiveerd in Nepal Tagged round_the_world Reacties (8)

India (deel 3)

Veel moois in het noorden van India

Gwalior en Orchha
Op zondag vertrekken we uit Agra richtig Orchha. Onderweg stoppen we in Gwalior om het fort te bekijken (15e eeuw).

You heet een vriendje gevonden!!

Het fort ligt op een grote rots, als we de berg afdalen zien we ontzettend mooie beelden die in de rotsen zijn uitgehouwen (ook 15e eeuw). Zo mooi!!

In Orchha (een piepklein dorpje dat voornamelijk bestaat uit tempels) vinden we een heerlijk hotel waar we behandeld worden als Maharadja's. We zijn haast alleen in het hotel (wat bestaat uit kleine huisjes in een enorme tuin) en 's avonds wordt er alleen voor ons muziek gemaakt en gedanst, gelukkig mogen we ook mee dansen. Heel bijzonder!
Orchha puilt echt uit van de tempels, paleizen en tombes. Alles dateert van ongeveer de 16e eeuw. We nemen de hele dag de tijd om er lekker van te genieten.

In het grootste paleis mag je overal op, onder, overheen etc. We klimmen en klauteren een hoop trapjes op en onderzoeken alle hoekjes. Hierdoor stuiten we op vergeten plafondschilderingen en romantische uitkijkjes: super!

Als je goed kijkt zie je Hester!

kleurstoffen die gebruikt worden voor het batikken

Kajuraho
Dinsdag vertrekken we richting Kajuraho. In Kajuraho staan tempels uit de 9e en 10e eeuw. De Chandela Dynastie heeft de tempels gebouwd.
Sommige tempels doen ons behoorlijk blozen, de beelden stellen heftige vrijpartijen voor (geen foto's beschikbaar ivm jonge lezertjes!). De Kama Sutra is er niks bij.

We bekijken ook de Jain tempels (een ander geloof dan het Hindoeisme, meer gericht op een simpel leven en het goed doen en anderen helpen). Deze tempels zijn nog in gebruik en we zien mannen en vrouwen bidden en rijst offeren in de tempels (op de foto hieronder ligt een beetje rijst op een altaartje). Het hondje bewaakt de tempel.

Varanasi
Van Kajuraho richting Varanasi: deze rit neemt ons mee het platteland op, we zien mensen het land ploegen met hun ossen, jonge herdertjes met hun geitjes en vrouwen met enorme bossen met takken, hooi of stro op hun hoofd.
Na een lange rit (11 uur) zijn we in Varanasi. Varanasi is voor de Hindoes een heilige stad omdat de Ganges erdoorheen stroomt. Als je hier sterft en wordt gecremeerd aan de Ganges ga je regelrecht naar het Nirvana, de hemel. Wij slapen in een hotel bij Assi Ghat.
's Ochtends en 's avonds wassen de mensen zich in de rivier en voeren rituelen uit om gunsten te vragen aan de moeder Ganges en de goden.
We varen er met zonsondergang met een roeibootje op uit en genieten van het avondritueel bij de belangrijkste Ghat, Dasaswamedh Ghat. Volgens de legende werden hier 10 paarden geofferd door Brahma om ervoor te zorgen dat Shiva terug mocht komen vanuit zijn verbanning. Bij de Ghat worden allemaal lichtjes aangestoken en de rivier opgestuurd, we steken zelf ook een lichtje aan. Deze avond is echt heel bijzonder!
Met zonsopgang stappen we weer in de boot maar nu om de ochtendrituelen en het baden te zien. We varen ook naar een van de Ghats waar de lichamen van Hindoes worden gecremeerd (wat we ook zien). Sommige mensen wachten hier wel 30 of 40 jaar om hier dood te gaan en gecremeerd te worden.
Aan de Ghats zien we mensen hun tanden poetsen, zwemmen in het water, zich scheren, inzepen, kleren wassen (de handdoeken van het hotel liggen ook langs de rivier te drogen) en bidden. Een aantal mannen beginnen de dag met lachoefeningen, bidden of yoga. De dag wordt in ieder geval op een goede manier ingeluid. Het is wel gek om te bedenken dat de Ganges een ontzettend vervuilde rivier is waar haast niks in leeft. Er zit zelfs geen zuurstof meer in het water. Het lijkt ons niet zo heel gezond om je hierin te wassen en zelfs je tanden te poetsen maar ach.

Het straatbeeld in Varanasi: chaotisch en druk, gezellig met wat koetjes ertussen!

Een ware slangenbezweerder!!

Vrouwtjes met bloemenkransen die je kunt kopen om te offeren in de rivier

' s Avonds in een bootje naar de grootste Ghat om ons lichtje aan te steken:

Ook 's ochtends varen we er op uit. Op de rivier is het heerlijk rustig, anders dan in de straten van de stad.

De crematie Ghat, brrrr!!

Daar ligt onze was te drogen!!!!

Op naar Nepal
Deze laatste week heeft India zeker een plekje in ons hart veroverd met zijn mooie tempels, forten en het bijzondere Varanasi, toch is er zeker sprake van de klassieke haat-liefde verhouding waar iedereen het altijd over heeft. Voor de lol hebben we van de week eens een voor- en tegen lijstje opgesteld om te bekijken naar welke kant de weegschaal uitslaat.

Sprake van Liefde bij:
1. De vrouwen in hun kleurige Sari's
2. De lieve en gezellige kindertjes die overal een spel van maken en er gezellig met ons op los babbelen
3. De vriendelijkheid, openheid en gastvrijheid van het Hindoeisme (in de tempels en tijdens de festivals en ceremonieen zijn we altijd welkom, zo bijzonder)
4. De mooie en interessante gesprekken met de Indiers, hun kijk op het leven en het onze, heel bijzonder!
5. De prachtige tempels in Orchha en Kajuraho
6. De Taj Mahal, wauw!!
7. Varanasi
8. Het reizen in de nachttrein, een hele ervaring (doe dit echter niet langer dan 10 uur!)
9. Kerala, de prachtige backwaters!
10. De enorme regen

Sprake van moeite met en (lichtelijke) haat bij:
1. (Met stip!!!) Rochelende, spugende, tuffende, hoestende (dit alles voor je voeten en in je gezicht!), altijd naar vrouwen starende, sexistische opmerkingen makende, in hun kruis grijpende, vieze, smerige mannen.
2. De armoede en het verschrikkelijke kaste systeem
3. De troep, viezigheid, vuil (overal!)
4. Beestjes: muggen, pissebedden, kakkerlakken, vliegen, spinnen en weet ik nog veel meer waar wij in Nederland geen woord voor hebben en dan nog 10 keer zo groot als thuis (m.n. in je bed erg vervelend).
5. De traagheid van treinen, bussen, auto's, rikshaws etc. Alles staat de hele dag vast, soms kom je geen milimeter vooruit.
6. De herrie en het eindeloze getoeter!
7. De luchtvervuiling en iedere dag wel 20 stroomstoringen
8. De drukte, iedereen wil wat van je, overal zijn mensen
9. Het geknik van de Indiers, waarvan je nooit weet of het ja, nee, misschien, of zeker weten niet betekent. Wat er vaak in resulteert dat wij denken dat we naar A gaan maar dat we toch naar B worden gebracht.
10. De manier waarop je was terugkomt (met gaten, en viezer dan toen je het inleverde). Maar ja, hoe kan het ook anders als het gewassen wordt in de rivier.

Nu veel zin om naar Nepal te gaan!
Op zondag (28 september al weer) vliegen we van Varanasi naar Kathmandu!!!!! (In verband met overstromingen in Bihar en Uttar Pradesh durven we de overtocht over land naar Nepal niet aan)

Geplaatst door joshester 8:25 Gearchiveerd in India Tagged round_the_world Reacties (4)

India (deel 2)

veel met de trein, bus, tuctuc, rikshaw en de boot!

rain 26 °C

Van Kochi naar Mangalore naar Panjim

Dinsdagavond gaan we met de nachttrein naar Mangalore. De nachttrein is een hele leuke ervaring! Je hebt twee bedden boven elkaar (slaaprichting in de lengte van de trein) en aan de andere kant van het pad ook 2 plaatsen en dat een coupe vol. Je bed kun je afsluiten met een gordijn. Best comfortabel, de lakens zijn schoon (de rest van de trein zeker niet).

De volgende dag komen we rond 9 uur in Mangalore aan en we voelen ons fit genoeg om maar meteen door te reizen naar Panjim, omdat er in Mangalore niet echt veel te zien is. De trein vertrekt om 1 uur en zal om 7 uur aankomen. Dit keer hebben we normale 2e klasse kaartjes (2 euro p.p.). Op 1 bankje zitten ze hier met 4 mensen op dezelfde ruimte als in Nederland met 2 mensen, op een gegeven moment vragen ze of de bagage van Hester ergens anders kan liggen. Blijken heel veel mensen (volwassen mannen) allemaal als aapjes naar boven te klimmen en op de bagagerekken te gaan lezen of slapen. Zitten ze overal om je heen op hun hurken op de bagagerekken! Echt even wennen,.........

Panjim

We blijven drie nachten in Panjim, even relaxen! Het is erg regenachtig dus tussen het bekijken van het stadje en rondslenteren door lezen we lekker veel op onze kamer en slapen bij!
We vinden ook ons eerste kopje lekkere cappucino (zeer belangrijk!!)
Panjim is een oud Portugees koloniaal stadje. We zien een hoop (half vergane) katholieke kerkjes en koloniale huizen (met mooie veranda's rondom).

We bezoeken ook Oud Goa. In Oud Goa staat de Bom Jesus kerk waar het lichaam van Francis Xavier wordt bewaard. Francis Xavier heeft in de tijd van de Portugezen veel mensen bekeerd in Goa. Toen hij doodging hebben ze zijn lichaam in een tombe bewaard waar het maar niet wilde vergaan. Het is nu al zo'n 400 jaar oud en nog steeds intact.

De poort van Vasco da Gama

Terwijl we 's avonds door Panjim lopen horen we enorm harde muziek en zang. We stuiten op een processie. In een versierde (met bloemen, neonlichten etc.) vrachtwagen staat een groot beeld van de olifantgod Ganesha, uit enorme boxen klinken Bollywood hits en de mensen dansen achter de wagen aan. Echt leuk!
Overdag bezoeken we een schooltje waar de kinderen met 58 in een klas zitten. De juf heeft grote moeite om de orde te bewaren en is blij als wij weer vertrekken. We hebben tot een hoop hilariteit geleid in haar klas. De kinderen hier hebben niet zo'n fijne bankjes en boeken als wij op school.

Mumbai / Bombay
Wij zijn weer een avontuur rijker, de nachtbus van Panjim naar Mumbai was echt verschrikkelijk, vies en hobbelig, bleh!!! Gelukkig waren we rond 9 uur in de ochtend in Mumbai.
Mumbai is ook een avontuur want het Ganesha festival wordt gevierd (geen toeval dat we er in Panjim al tegenaan liepen!). Het festival duurt tien dagen met zondag als hoogtepunt. Overal door de stad heen zijn optochten met versierde vrachtwagens met grote beelden van Ganesha erin. Familie's en buurten hebben hun eigen vrachtwagen en beeld. Er word naar je gegooid met roze poeder en bloemen. Echt alle mensen zijn roze van het poeder. Op het strand komen alle Ganesha's en bijbehorende mensen samen om in het water gezegend te worden. We denken dat er wel 2 miljoen mensen zijn en 1000 beelden. Echt indrukwekkend. Wel heel bijzonder dat wij net hier zijn! Het is echt onvoorstelbaar, echt niet als iets wat we ooit meegemaakt hebben, het Maastrichtse carnaval keer 100 denk ik ;-) ongelooflijk!Er gaat ook nog een echte olifant met een beeld op zijn rug het water in.

daar gaat de echte olifant!

Iedereen is roze!!!!

's Avond gaan we naar een Bollywood film, echt grappig!! Voordat de film begint staat het publiek als een man op en begint het Indiase volkslied te zingen. Het zou niet gek zijn als we dat in Nederland ook invoeren, dan kent iedereen het volkslied tenminste!!
Op maandag wandelen we door de stad en bekijken de oude Engelse gebouwen: het station, het gerechtshof, de universiteit en de Gateway to India.

Dinsdag nemen we de boot naar Elephanta eiland waar grotten zijn met enorme beelden van Shiva en Parvati. Schitterend! In de grotten is het heel donker dus we bekijken de beelden met onze zaklampjes en doen een poging om foto's te maken wat moeilijk gaat. De beelden dateren uit de 9e eeuw.

Wauw!! de beelden zijn wel drie keer zo groot als wij!

De aapjes zijn elkaar grondig aan het vlooien

Verder rusten we een beetje uit want vanavond nemen we de trein naar Agra (1440 km verderop). In deze trein zullen we ons 23 uur moeten vermaken :-).

Wat een treinreis!!

We kletsen een lange tijd met een jongen die werkt bij zijn vader om later het bedrijf over te nemen. We hebben het over werken, mogelijkheden in het leven, problematiek in India, trouwen en het leven nemen zoals het komt. De jongen is er erg van onder de indruk dat wij uit liefde bij elkaar zijn. Hij is zelf erg verliefd op een meisje met wie hij nooit zal kunnen trouwen omdat ze uit een ander milieu komt. Haar ouders hebben al gezegd geen toestemming te geven voor het huwelijk. Verder verbaast hij zich over de mogelijkheid om je huis en familie achter te laten en naar een ander land te gaan, zelfs al was het maar voor een maand.
Van slapen komt niet veel, we zitten in een coupe met 4 vrouwen, 2 mannen en 2 hele kleine kinderen die er flink de balen van hebben dat ze 48 uur in de trein moeten zitten (wat je ze ook niet kwalijk kan nemen!).

Agra

In Agra vinden we een rustig hotel met een tuintje, heerlijk! De eerste dag verzaken we omdat Jos een soort griep heeft, gelukkig voelt hij zich vrijdag al weer een stuk beter en we bekijken het Fort.
Het Rode Fort is gebouwd door Akbar in 1565, Sjah Jahan paste het aan en maakte er een mooi palies van. Na de bouw van de Taj Mahal werd Sjah Jahan door zijn zoon in het fort opgesloten. Zielig want nu kan hij alleen nog maar vanuit de verte naar zijn geliefde Taj kijken die hij bouwde voor zijn overleden vrouw Mumtaz.

We warmen vast een beetje op want daar is ons eerste uitzicht op de Taj

We gaan naar het fort met een fiets rikshaw, we waren dit eigenlijk niet van plan maar we zijn vandaag al vier keer dezelfde jongen tegengekomen die zo zielig doet dat we maar met hem meegaan. Dom, dom, dom want het begint keihard te regenen, we komen onder de modder te zitten en we betalen veel meer dan we voor een normale taxi zouden betalen. Gelukkig hebben we de jongen wel blij gemaakt! De mensen (en kinderen!) hier zijn wel heel blij met de regen, vorig jaar heeft het te weinig geregend en dan wordt voedsel duurder, is er geen elektriciteit, etc. We vinden dan ook dat wij niet zo hard mogen hopen op goed weer als de mensen zo blij zijn met regen. De straten staan al snel helemaal blank.

Lekker spelen in de regen!!

De Taj bezoeken we op zaterdag, het overtreft echt al onze verwachtingen (' a teardrop on the face of eternity' volgens een Indiase dichter) en is toch wel een hoogtepunt voor ons tot nu toe! We vergapen ons aan de schoonheid van het gebouw en genieten op de bankjes in het park.

Ook een leuk schoolreisje!!

' s Avonds roept de Muezzin uit de moskee van de Taj Mahal, alle straathonden janken mee, zo grappig!

Deze koeien bewaken ' s nachts de ingang van het hotel, hihi!!

Geplaatst door joshester 9:05 Gearchiveerd in India Tagged round_the_world Reacties (7)

(Berichten 26 - 30 uit 55) « Pagina 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »